-->
נשיא המכללה האקדמית גורדון פרופ' יחזקאל טלר בוועידת ערי ישראל לחינוך (צילום: ראובן כהן)
נשיא המכללה האקדמית גורדון פרופ' יחזקאל טלר בוועידת ערי ישראל לחינוך (צילום: ראובן כהן)

"אנחנו רלוונטיים מאוד. ברגע שנעמוד במקום, ניסוג"

מנכ"ל המכללה האקדמית גורדון לחינוך פרופ' יחזקאל טלר אמר בוועידת ערי ישראל לחינוך כי הסיבה למעמד הנמוך יחסית של המורים בחברה הישראלית היא לא רק תנאי השכר אלא גם היעדר מדרג מקצועי. את הייחוד של המכללה הוא הסביר בשילוב בין הפדגוגיה ללימודים הדיסציפלינריים

פורסם בתאריך: 25.8.19 18:47

השאלה מדוע רק כעשרה אחוזים מהסטודנטים להוראה הם גברים היא מורכבת – כך אמר נשיא המכללה האקדמית גורדון לחינוך פרופ' יחזקאל טלר בריאיון בוועידת החינוך של ערי ישראל שנערכה היום (ראשון) בחיפה. "התשובה לכך היא מעמד המורה בחברה הישראלית וגם האוטונומיה שיש לו בתוך המערכת, אבל בעיקר המעמד המקצועי. לדעתי לא נעשה מספיק כדי ליצור גאווה מקצועית כמו במקצועות אחרים, עם מדרג שבו יש גם מומחים ומדריכים. במערכת החינוך יש דרגות, אבל זה די שטוח. ארגון מקצועי היה צריך לפעול לא רק בתחום השכר והתנאים אלא גם בתחום המקצועיות שהוא חשוב ביותר".

על השאלה אם השכר היה גבוה יותר לו היו יותר גברים במקצוע השיב טלר: "אני לא בטוח, אבל יכול להיות. יש מקצועות שנקראים נשיים, למשל עבודה סוציאלית. המוטיבציה בה היא דומה לזו של המורים – אלטרואיזם ותרומה לחברה. הביקוש לעבודה סוציאלית הוא הרבה יותר גבוה מאשר לחינוך. השכר שם הוא נמוך יותר, ובכל זאת באים לשם ועובדים עם אוכלוסיות קשות ביותר. זאת משום שהעבודה הסוציאלית יצרה לעצמה סטטוס חברתי גבוה למדי. מי שמתחילה לעבוד כגננת, אחרי 30 שנה היא מסיימת להיות גננת. אין מדרג של גננת ברמה מסוימת שדורש תארים והשתלמויות".

באשר לתחקיר "דה מרקר" שגילה כי בקבלת סטודנטים הוראה מתעלמים מציון פסיכומטרי ומממוצע הבגרות, ולמעשה מי שרוצה להיות מורה מתקבל, נשאל טלר אם גם גורדון הוריד את רף הקבלה כדי לקלוט כמה שיותר תלמידים. "בכל שנה אנחנו מעלים את הרף", הוא אמר, "אי אפשר להתקבל עם ממוצע ציוני בגרות של פחות מ-92. רוב המכללות מקבלות אנשים ברמה גבוהה. נכון, טובי הנוער לא מגיעים להוראה, אבל זה קשור למעמד המורה. בוודאי מגיע יותר שכר למורים".

טלר נשאל גם מה מייחד את הלימודים בגורדון לעומת הלימודים באוניברסיטת חיפה, וענה: "מה שמייחד אותנו כמכללה הוא שהלימודים הדיסציפלינריים משולבים בנושאים הפדגוגיים ובעבודה מעשית. לא לומדים מתמטיקה ואחר כך עושים תעודת הוראה, אלא לומדים הוראת מתמטיקה במשך כל שלוש השנים הראשונות – גם עבודה מעשית וגם פדגוגיה. אנחנו מכשירים מורים לילדים מלידה ועד לכיתה י', ושם אנחנו עושים עבודה טובה מאוד. החשיבות של האוניברסיטאות היא לבתי הספר התיכוניים. שם צריך יותר את הדיסציפלינה ושם האוניברסיטה עושה את עבודתה היטב".

 

 

שאלה נוספת שהופנתה לטלר היא האקדמית גורדון היא רלוונטית. "חרתנו על דגלנו להיות רלוונטיים מאוד", הוא השיב, "יש לנו סגל יוצא מן הכלל. למידה פרונטלית לא מתאימה יותר לצרכים של החינוך במאה ה-21, ואנחנו צריכים להתאים את דרכי ההוראה, את מרחבי הלמידה, את הפדגוגיה ואת הדידקטיקה לילדים של ימינו".

לדבריו, "מאז המהפכה התעשייתית לא השתנה מבנה הכיתה – יש שולחנות וכיסאות ומורה שעומדת ליד הלוח ומלמדת. אנחנו צריכים לחשוב איך לשנות את זה. אנחנו גם יודעים שחלק מהמקצועות היום לא יהיו קיימים עוד 20 שנה. לאיזה עולם תעסוקתי אנחנו מכשירים את הילדים? צריך לחשוב על כך שבוגר שיסיים את בית הספר צריך להיות בעל גמישות מחשבתית ושיהיה מסוגל לעבודת צוות, לחשיבה יצירתית, ליזמות, לקבלת האחר וליכולת הסתגלות. אנחנו מובילים בשילוב של טכנולוגיות ושיטות למידה חדשניות. הרבה פעמים הבוגרים שלנו מגיעים לבתי הספר עם מוטיבציה ללמד בצורה אחרת, ואז אומרים להם לקחת טוש ולוח ולהתחיל ללמד".

טלר הוסיף כי בשנת הלימודים הקרובה תפעיל המכללה ניידת טכנולוגית שתגיע לבתי ספר ולגנים ותעביר לילדים חוויה לימודית בצורה אחרת: "אנחנו מקווים שזה יגרה את סגל ההוראה להיכנס למערך הטכנולוגי החדשני. אצלנו כל סטודנט מקבל אייפד בחינם. זהו כלי עבודה, ואנחנו מחייבים אותם להשתמש בזה. יש לכך תוצאות וההתלהבות היא גדולה. ברגע שנעמוד במקום, ניסוג".

 

 


 

 


 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר