הכניסה לגן כרמית (צילום: בועז כהן)
הכניסה לגן כרמית (צילום: בועז כהן)

כפר גלים דורש מהעירייה לפנות את גן כרמית

כפר הנוער גלים דורש מעיריית חיפה לפנות את גן כרמית, שבו לומדים תלמידי העיר חקלאות, בשתי פעימות - האחת בסוף אוגוסט והשנייה במאי 2025 - לצורך הקמת מגרש פוטבול. בעירייה לא מתכוונים לוותר: "לא נאפשר את הריסת החווה החקלאית היחידה שנותרה". האם זהו סופו של הגן המיתולוגי?

פורסם בתאריך: 18.7.24 07:52

אין ילד חיפאי שלא מכיר את השם גן כרמית. כחלק מהקניית חינוך חקלאי יוצאים לאורך השנים כל תלמידי חיפה אל החווה השוכנת בכפר גלים. אלא שאותו גן מיתולוגי, שהוקם בשנת 1952 ואשר דורות של חיפאים גדלו עליו, נמצא כעת במרכזו של מאבק בין כפר הנוער גלים לעיריית חיפה.

והנה הסיפור המלא: כפר הנוער גלים פנה לעירייה באמצעות עו"ד עופר שוויצר ממשרד עורכי הדין סלומון ליפשיץ והודיע על סיום הרשאתה של העירייה לשימוש במקרקעין של גן כרמית. "כפר הנוער גלים הוא בעל זכות חכירה לדורות בקרקעות הכפר, שבהן הוא מחזיק כ-71 שנים", כתב שוויצר, "זכויות הכפר עוגנו במהלך השנים בחוזים מתחדשים, וכיום הן מעוגנות בחוזה חכירה לדורות שנחתם בין הכפר לבין מינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל – רמ"י) בשנת 2002". עוד ציין שוויצר כי הפעילות שמקיימת העירייה בגן כרמית "נעשתה כל השנים בידיעתו ובאישורו של הכפר, אשר נתן את הרשות לעירייה להפעיל את הגן בתוך אדמות הכפר כבר רשות ללא תמורה".

מהמכתב עולה כי בגן כרמית שתי חטיבות קרקע – מקרקעין בשטח של 18 דונם שהוא אינו מבונה, ומקרקעין שעליהם מבנים וגידולים בהיקף של 25 דונם, שבו מתקיימת הפעילות של התלמידים. "זכויות העירייה בגן כרמית מתמצות אך ורק בשימוש בשטח למטרות פעילות תלמידים מחיפה, זאת מכוח הרשות שנתן לה הכפר במהלך כל השנים", הודגש במכתב, "אין חולק על כך שהרשות במקרקעין אינה מהווה זכות במקרקעין, ועל כן ניתן לבטלה בכל עת בהודעה מראש".

כעת, לצורך המשך פיתוחו של כפר גלים, מקרקעי גן כרמית נדרשים לצרכיו, "ועל כן", כתב שוויצר, "זכאי הכפר להודיע לעירייה על ביטול הרשות", ובשל הדחיפות בשימוש במקרקעין נדרשת העירייה לפנות את הקרקע הפנויה – זו שאין עליה מבנים או גידולים – ולהשיב את החזקה בה לכפר עד 31 באוגוסט, כלומר סוף החודש הבא. במכתב אף צוין כי "הודעה זו ניתנת לכם זמן מספיק מראש על מנת למנוע זריעה שלא לצורך והשחתת יבול, דבר שייחסך בנסיבות בהן הפינוי יהיה במועד". באשר לקרקע הבנויה, זו שבה מתקיימת הפעילות של התלמידים, נכתב כי "קיימת יותר גמישות מצד הכפר בכל הנוגע למועד פינוי הקרקע, ועל כן אתם נדרשים לפנות את הקרקע הבנויה עד לא יאוחר מיום 31 במאי 2025".

במכתב נדרשת העירייה לאשר כי תפעל כנדרש, "שאם לא כן מילאו נציגי הכפר את ידינו לנקוט את כל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו לצורך פינוי גן כרמית, לרבות בדרך של פנייה לערכאות – דבר שיסב לעירייה הוצאות ועוגמת נפש".

 

גן כרמית (צילום: בועז כהן)

גן כרמית (צילום: בועז כהן)

 

 

אלא שבעירייה לא מתכוונים לוותר. במכתב תשובה ששלחה עו"ד יפעת גנסין מהמחלקה המשפטית לעו"ד שוויצר נכתב כי "עיריית חיפה היא המחזיקה במקרקעי גן כרמית זה עשרות שנים ומקיימת שם את לימודי החקלאות לבתי הספר בעיר. כידוע לך היטב, לעירייה הובטחה זכות הרישום של מקרקעי גן כרמית על ידי המינהל – דבר שלא קרה בפועל. עם זאת, העירייה השקיעה תקציבים לא מבוטלים ותמיכות בכפר לצורך שמירה על צביונו כחווה חקלאית השייכת לעיר חיפה, וכך גם תישאר".

גנסין הציגה עמדה שונה באשר לזכות במקרקעין וכתבה: "הריני להפנותך להסכם מרובע בין המדינה, העירייה, המועצה האזורית חוף הכרמל וכפר גלים שנחתם בשנת 1972. סעיף 11 להסכם זה קובע כי הכפר לא יהיה רשאי למכור או להחכיר או להוציא מרשותו קרקעות ללא הסכמת המדינה והעירייה. הנה כי כן, לא ניתנת בזאת הרשות או הסמכות".

לטענתה, בבדיקה שנעשתה מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המועצה האזורית חוף כרמל עלה כי על תא שטח המבוקש מתכנן הכפר לבנות מגרש פוטבול חדש. אלא שגנסין טוענת כי בתוכנית המתאר של הכפר נקבע כי ייעוד הקרקע של גן כרמית הוא מבנים ומוסדות ציבור לחינוך, וכך גם עולה מתשריט התוכנית. "לאור האמור ברי כי השטח שעליו אתם מבקשים לבנות את מגרש הפוטבול אינו מיועד לצרכי ספורט אלא למוסדות ציבור וחינוך", כתבה גנסין.

עוד היא טענה במכתב התשובה כי ביולי 2002 נחתם בין מינהל מקרקעי ישראל לכפר חוזה חכירה למוסד חינוכי חקלאי לתקופה של 49 שנים, שבו נקבע כי "ייעוד הקרקע יישאר כפי שנקבע בתוכנית המאושרת", כלומר לצרכי לימוד.

במכתב פירטה גנסין את השתלשלות מקרי העבר שמוכיחה לטענתה כי לעירייה חזקה במקרקעין, כמו למשל פנייתו של מנהל הכפר בעבר יעקב אוחיון לראש העיר יונה יהב עוד בשנת 2004 להמשך שיתוף פעולה, שבה הוא כתב כי "כיום מחזיקה העירייה במעמד של ברת רשות בשטחים המשמשים כמשתלה וכחווה חקלאית"; ומכתבה של היועצת המשפטית למועצה האזורית חוף כרמל אסנת הירש משנת 2003 שבו נכתב כי "המועצה וכפר גלים רואים חשיבות רבה בפעילות גן כרמית, ואין כוונה להפסיק את פעילותו. ההיפך הוא הנכון – ברצון המועצה וכפר גלים להעמיק את שיתופי הפעולה בין הצדדים'".

עמדתה הבלתי מתפשרת של העירייה ונכונותה להיאבק על המשך פעילותו של הגן באות לידי ביטוי בסוף מכתבה של גנסין. "העירייה דוחה את הודעת הפינוי ולא תהיה מוכנה להקריב את השטחים החקלאיים בעלי ההיסטוריה והחשיבות החינוכית לטובת מגרש פוטבול, מה גם שהוא בניגוד לייעודה של הקרקע", היא הדגישה, "לא למותר לציין כי בקשה זו נגועה בחוסר ניקיון כפיים לאור ההתנהלות ושיתוף הפעולה בין העירייה לכפר גלים ולמועצה האזורית חוף הכרמל לאורך השנים. העירייה תתנגד לבנייה המבוקשת הן במישור האזרחי והן במישור התכנוני, ולא תאפשר את הריסת החווה החקלאית היחידה שנותרה".

 

גן כרמית (צילום: בועז כהן)

גן כרמית (צילום: בועז כהן)

 

תגובות

19 תגובות
19 תגובות
  1. י

    במקום לחנך את הילדים העירוניים לחקלאות, לטבע שהם אולי אחרת לעולם לא יפגשו, דבר שאולי יטע בהם רצון להיות חקלאים, מקצוע שמתנדף מהעולם למרות שהוא חיוני מאין כמותו, במקום כל זה בואו נבנה להם מגרש פוטבול שהם יוכלו לדפוק את הראש אחד בשני ולעשות למוח שלהם טאצ'דאון. טוב מאוד שהספורט הזה לא פופולרי בארץ, מאחל שגם לא יהיה.

  2. תתביישו

    י' לעיל צודק לחלוטין. עד שיש פיסת קרקע קטנה בה הילדים יכולים לראות איך צומחים דברים ולהנות מפרי עמלם, כפר גלים חושב איך לגרוף כסף מקבוצות פוטבול שיבואו לשחק או להתאמן על המגרש הכה-נחוץ.

  3. ד״ר אורן בן-יוסף

    לא לא לא ועוד פעם לא! הבן שלי הוא אוטיסט בתפקוד בינוני, הוא היה הולך לגן כרמית מספר פעמים בשנה עם בית הספר היסודי שלו. המקום הזה הוא אחת משכיות החמדה שיש לנו באיזור, מקום שמתוכנן להכיל את הילדים שלו, להנגיש להם תכנים בגובה העיניים. הצוות שם תמיד עשה מעל ומעבר בשביל הילדים שלנו. גם הילדים הקטנים שלי זכו ללכת לשם ונהנו מכל הפעילויות והמידע שניתן להם. אין שום סיבה לסגור את החווה המיוחדת והייחודית הזאת! רוצים לשחק פוטבול? תהפכו מגרש כדורגל למגרש פוטבול! לא ניתן להרוס את גן כרמית!

  4. נופר.

    החוות החקלאית היא אי ירוק של אושר עבור תלמיד העיר המגיעים ללמוד בה לאורך השנה. תלמידי כיתתי, כיתת חינוך מיוחד, מגיעים מדי שבוע לחווה ולומדים חקלאות וטבע בדרך יצירתית, מעשירה המפתחת יכולות עצמאות והכנה לחיים. החווה מפתחת את הקשר בין האדם, לחי ולצומח ע"י צוות מוכשר של מורים אשר מעבירים הלאה את הידע החשוב. מקווה שעיריית חיפה תלחם על הזכות של התלמידים להמשיך וללמוד בחווה החקלאית!

  5. יעל

    תלמידיי, ילדי חינוך מיוחד, מגיעים לחווה החקלאית גן כרמית בכל שנה.
    אין ילד וילדה שלא אוהבים להגיע לשם,
    הם מחכים ומצפים להיות במרחב המקסים של החווה, לפגוש את בעלי החיים, ללמוד עליהם, לראות את השדה, לצעוד בין היבולים, לקטוף, לגעת באדמה,
    לחוש את הטבע ולהתחבר אליו. זוהי למידה משמעותית וערכית של אהבת הארץ, הסביבה והטבע. הילדים ואנחנו הצוותים, כל כך אוהבים את המקום שמעניק להם כל כך הרבה שמחה, ערכים ושלווה. להרוס חינוך משמעותי, ערכי וכל כך נחוץ בשביל מגרש ספורט לפוטבול??!! באמת??!!

  6. ד

    החקלאות בישראל במצב קטסטרופלי כבר שנים
    הסיכוי היחידי לשקם אותה מתחיל ונגמר בחינוך לטיפוח החקלאות וזה בדיוק מה שגן כרמית עושה
    אנחנו באמת עד כדי כך חסרי אחריות שנרצה שבמקום מקום כזה יהיה לנו מגרש של ספורט אמריקאי שאפילו לא כזה פופולרי בארץ? מה אנחנו חושבים לעצמנו?

  7. ליהיא

    בקרית ביאליק עושים שיעורי חקלאות בתוך בתי הספר כל שבוע לכלל התלמידים אפילו בחטיבת הביניים הייתה אפשרות להיות במסגרת החוגים בחקלאות…שווה לבקש שאת התקציבים שלהם יפנו לבתי הספר ושיהיה לכל בית ספר שיעור חקלאות

  8. מי שאכפת לו מהחינוך

    פשוט ביזיון !!
    הרס ממש של החינוך כולו בארץ .במקום ללמד את התלמידים על אהבת הארץ והאדמה מביאים פוטבול אמריקאי .
    מנותק מהמציאות !!!!!
    מלחמת חרבות ברזל הוכיחה עד כמה אנו זקוקים לידיים עובדות ועד כמה החינוך לאהבת הארץ משפיע על התלמידים .
    גן כרמית נותן מענה לאלפי תלמידים בעיר חיפה.
    נותן להם הזדמנות ללמידה חוץ כיתתית ערכית משמעותית.
    בואו לראות את התלמידים פורחים בחווה !
    בואו לראות עד כמה הלמידה בחוץ משפיעה עליהם לחיוב !!

  9. מירי

    למה להרוס פנינה כזו? אם כבר יש דבר חיובי במערכת החינוך של חיפה, ואין הרבה, צריך לשמר ולפתח אותו!
    שיספקו להם מגרש חלופי

  10. אדוה

    מקווה שאכן גן כרמית ישאר בדיוק כפי שהוא. רק זכרונות מדהימים יש לי כילדה מהמקום הזה ועכשיו ילדי חווים אותו גם הם. בקשה הזויה ושגויה

  11. דגנית פרידמן

    לא ייתכן. הרס של כל חלקה טובה. בשיטת הסלמי, כל פעם קצת. גם אם זו מלחמת התשה לא נוותר. לא יעלה על הדעת שחוות כרמית, מקום שערכו המשמעותי לילדים לא יסולא בפז, תהיה בסכנת סגירה או אפילו צמצום. כל סנטימטר בחוות כרמית הוא חלקת אלוהים קטנה. לא ניתן להרוס אותה.

  12. מגי

    בגן העדן של ילדות אשר היה פורח
    זהו גן כרמית
    מקום מרהיב ביופיו ובטיפוחו בו מלמדים את הילדים לאהבת הארץלצומחבאויר הפתוח
    ידוע לכל על המנהלת המדהימה של גן כרמית יחד עם צוות מנצח שפועל יום יום להקנות
    חווית למידה ייחודית
    לכל הילדים המבקרים
    בחווה

  13. ד

    באמת לא ברור, לסגור חווה חקלאית אהובה על כל ילדי העיר חיפה, מקום של למידה חוויתית, שונה ומאתגרת, לטובת מגרש פוטבול??!?!?!?

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש ממש לא לגעת שם מקום מכיל בני עם אוטיזם למד שם וכל כך נהנה אסור להסכים זאת פיסת אושר לילדים

  15. נאנדר טל

    מי אלה כפר גלים כל מיני קיקיוניים
    לבנות שם שכונת מגדלי יוקרה כמו עיר ימים.
    כפר חקלאי אפשר לעשות באיזה חור בקרית אתא

  16. רוני

    בבקשה, עשו כל מה שאפשר על מנת לשמור על גן כרמית ולשמר את תרומתו.

  17. חיפאית

    אני ילידת בת גלים בבית הספר פעם בשבוע היינו נוסעים לכפר גלים וגידלנו ירקות.חוויה שעד היום מיישמת אותה. בת 70 כיום מגדלת עגבניות נענע לואיזה בעציצים.זה נשאר לדורות כםר גלים

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פנינה ירוקה וכל כך משמעותית לכל כך הרבה ילדים.
    צוות מחויב ומקצועי שנותן כל כך הרבה אהבה לילדים ולחקלאות.
    לוותר על זה בשביל בצע כסף?
    בכייה לדורות.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר