מעון (צילום: kot36/depositphotos.com)
מעון (צילום: kot36/depositphotos.com)

לראשונה בחיפה: מעונות מסובסדים ומפוקחים לילדי המגזר הערבי

מתקציב הפיתוח של עיריית חיפה לשנת 2024 עולה כי המעונות הציבוריים החדשים יוקמו ברחוב אחווה בקרית אליהו. למעשה, מדובר בביצוע של החלטת מועצת העיר מהקדנציה הקודמת, ולפיה יוקצו לפחות שלושה מעונות יום שיופעלו בשפה בערבית

פורסם בתאריך: 3.7.24 12:34

לראשונה בחיפה יוקמו מעונות יום ציבוריים מסובסדים ומפוקחים על ידי המדינה גם לילדי המגזר הערבי. למרות היותה עיר מעורבת, המעונות הציבוריים בחיפה שירתו עד כה רק את האוכלוסייה היהודית והופעלו בשפה העברית בלבד, בעוד שהאוכלוסייה הערבית הסתפקה במעונות פרטיים לבעלי יכולת.

מתקציב הפיתוח לשנת 2024 עולה כי המעונות הציבוריים החדשים יוקמו ברחוב אחווה בקרית אליהו. למעשה, מדובר בביצוע של החלטת מועצת עיר משנת 2022, שהועלתה על ידי חברת המועצה לשעבר שהירה שלבי מסיעת חד"ש, ולפיה יוקצו לפחות שלושה מעונות יום שיופעלו בשפה בערבית.

יצוין כי בפברואר 2022 פנתה מנהלת פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח בישראל עו"ד רעות שאער במכתב לעירייה, וכתבה כי "אחד מהתנאים שמציב משרד החינוך להכרה במעון יום ולמתן סמל מעון, שמאפשר סבסוד של שכר הלימוד עבור ההורים, הוא מבנה קבוע שבו המעון מנוהל. בחיפה קיימים 34 מעונות יום מוכרים ובעלי סמל בפיקוח משרד החינוך ובסבסוד משרד הרווחה, לפחות 28 מהם פועלים במבנים שהוקצו על ידי העירייה או במבנים בבעלות ממשלתית – וכולם מופעלים בהתאמה לשונית ותרבותית לאוכלוסייה היהודית. העירייה אינה מקצה אפילו מבנה אחד שישמש להפעלת מעון יום מוכר ומסובסד עבור האוכלוסייה הערבית בעיר, בחוסר הלימה מוחלט לחלקה היחסי בחיפה וחרף הצורך הגדול והדרישה הציבורית לשירותי זה. יותר מ-11.5 אחוז (נכון לפברואר 2022; ש"מ) מאוכלוסיית העיר היא ערבית, ומקרב פעוטות בגילאים 3-0 כ-18 אחוז הם ערבים".

 

 

שאער ציינה כי "ההיעדר המוחלט של מסגרות מפוקחות עבור פעוטות ערבים פוגע בזכויות היסוד של הורים ופעוטות ערבים לשוויון ולהקצאה שוויונית של משאבים ותקציבים. ברמה המעשית, היעדר נגישות למעונות יום מוכרים ומסובסדים מטיל הוצאות נוספות ומכבידות על משקי הבית הערביים שנאלצים לפנות למעונות פרטיים ויקרים, ומהווה חסם ליציאתם של הורים, ואמהות בפרט, לשוק העבודה. כמו כן נפגעת זכותם של פעוטות ערבים לחינוך שוויוני ואיכותי בשנות החיים הראשונות והקריטיות להתפתחותם".

יו"ר חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה, המשמש חבר בוועדת הכספים, מסר ל"כלבו – חיפה והקריות": "הפערים בתחום החינוך הם עדיין גדולים. רק כשליש מתלמידי העיר הערבים נהנים ממערכת החינוך העירונית. תוכנית האב שנעשתה בקדנציה הקודמת הצביעה על הצרכים של החברה הערבית מבחינת בתי ספר ומעונות יום, והגיע הזמן לעבור משלב המיפוי וההכרה בצרכים לשלב מילוי הצרכים. הגיע הזמן לראות שהשכונות הערביות והמעורבות נמצאות על מפת הפיתוח בעיר".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. עבד אלגני פדואה

    כל הכבוד אני מוכנה לשרת ההורים ולעבוד במעונות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר