משרד החינוך משנה את המתכונת של בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) במטרה לשים קץ לתחרות בין בתי הספר אחר הציונים ומיקומם בטבלאות הדירוג. תוצאות הבחינות לא יפורסמו יותר ברבים כפי שהיה עד כה.
במשרד מבטיחים לא להפתיע את בתי הספר: "יהיו פחות הכנות, ובית הספר יקבל עדכון על המקצוע שבו ייבחנו התלמידים חודש לפני המועד". יצוין שעד כה קיבלו בתי הספר התראה של כמה חודשים מראש – דבר שגרם ללחץ במערכת.
השינויים הבולטים שעליהם החליט משרד החינוך: משנת הלימודים הקרובה ולמשך שלוש שנים (תשפ"ד-תשפ"ו) לא יינתנו ציונים לבתי הספר אלא רק הערכות מילוליות; תתקיים רק בחינה ארצית אחת בשנה במקום שתי בחינות כפי שהיה עד עכשיו, ולפיכך יתקיימו שלוש בחינות – אחת בכל שכבת גיל (כיתות ד', ו' ו-ט'); ושכבת כיתות ב' שנבחנה עד כה במיצ"ב נגרעה מהבחינות.
תלמידי כיתות ד' ייבחנו בחינה מקוצרת בשפת אם, כך שהיקף החומר לבחינה יצומצם בשליש, תלמידי כיתות ו' ייבחנו במקצוע אחד מבין שלושה מקצועות – מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה, ותלמידי כיתות ט' ייבחנו במקצוע אחד מבין ארבעה מקצועות – אנגלית, מדע וטכנולוגיה, שפת אם ומתמטיקה (שתתווסף רק בבחינת המיצ"ב בשנת תשפ"ה).
לצד הבחינה במקצועות השונים בודק המיצ"ב גם את האקלים הבית ספרי ואת הסביבה הפדגוגית (סביבת העבודה של המורים בבית הספר כפי שהם חווים אותה), ובמשרד החינוך מתכוונים לתת לבתי הספר אפשרות לבחור חלק מהתכנים שייבדקו בסקרי האקלים והסביבה הפדגוגית.
לראשונה תדווח הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) במשרד החינוך, אשר אחראית על כתיבתן ובדיקתן של בחינות המיצ"ב, על רמת המיומנויות של התלמידים בנפרד מהישגיהם. כמו כן, יינתן ליווי מקצועי למנהלים בקריאת התוצאות ובתרגומן לתוכניות פעולה, ויושקעו משאבים במחשוב ובהרחבת הכלים הפנימיים להערכה בתוך בתי הספר. במשרד החינוך מציינים כי ראמ"ה תדגום את בתי הספר מדי שנה כדי לקבוע את מקצוע הבחינה שבו ייבחנו התלמידים "באופן שיאפשר לייצר מדגם ארצי מייצג לכל תחום דעת. כך, יאפשר המערך החדש לייצר תמונת מצב ארצית של ידע ומיומנויות בתחומי הדעת השונים בכל שנה, ותמונה בית ספרית אחת לשלוש-חמש שנים".
נוסף על כך, ראמ"ה תפתח מבדק חדש שיותאם לכישורי המאה ה-21 ויועבר באופן דיגיטלי בבתי הספר. המבדק יבחן בין השאר את יכולתם של התלמידים להיעזר ביישומים מבוססי בינה מלאכותית (AI). הפיתוח יחל השנה, והמבדק צפוי לצאת לדרך בתשפ"ה.
מנכ"ל ראמ"ה ד"ר גל אלון: "למבחנים ארציים יש חשיבות גדולה ביכולת לקדם את החינוך, אך במדידה יש גם סיכונים רבים שאותם אנו מנסים להפחית. לא יהיו עוד 'שכבות מיצ"ב', לא יוצגו ציונים מספריים, נאפשר בחירה בסקרי האקלים ונעבוד כדי שהבחינות יהיו רלוונטיות ושהנתונים יוצגו באופן קצר, תמציתי ומועיל".
שר החינוך יואב קיש: "לאחר שנים רבות ללא בקרה ומעקב אנו חוזרים למתכונת של בחינות ארציות בבתי הספר. הבחינות יאפשרו לנו לקבל תמונת מצב עדכנית ומועילה, וכך נוכל לשפר ולטייב את המערכת כולה. נטרלנו את האלמנטים שיצרו תחרות לא בריאה בין בתי הספר והתמקדנו בכלים שנותנים לנו אפשרויות לתחקור מעמיק של התוצאות ולהסקת מסקנות איכותיות שיתורגמו למעשים בשטח. מטרה אחת ברורה עומדת בראש סדר העדיפויות של משרד החינוך והיא הצלחתם של ילדי ישראל".
מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל: "בכל הבחינות בשנים הקרובות לא ידווחו ציונים מספריים, וזאת כחלק מתפישה רחבה יותר אשר רואה בהערכה כלי למנהלי בתי הספר להבין מהם החוזקות שלהם ומהם האתגרים שעומדים בפניהם. הנתונים יסייעו לקדם שינוי ארוך טווח, ומערך ההערכה יסייע להבין איפה נכון להשקיע יותר ואם אנחנו מצליחים להשיג תוצאות".
תגובות