"נדל"ן – סיפור אהבה" הוא הזוכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בתחרות הקולנוע הישראלי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-40 של חיפה. במקביל הוכרזו הזוכים בתחרויות השונות שהתקיימו במסגרת הפסטיבל.
תחרות הקולנוע הישראלי
חבר השופטים רנן שור, דנה מורג, דניאלה נוביץ, נועה אהרוני ואסף ברנשטיין העניק את פרס הסרט הישראלי הטוב ל"נדל"ן – סיפור אהבה",
שאותו ביימה ענת מלץ והפיקו איתי תמיר, עמי לבנה, פרד בלאיש ואלכסיס דנטק. נימוקי השופטים: ”הפרס מוענק לסרט מסע מופלא של זוג צעיר בחיפוש אחר בית, שלוקח אותם מתל אביב לחיפה, מילדות להורות ומתום לבגרות. מבוים ביד אמן שמצליחה לשזור את כאבי הגדילה עם הומור חד, ולהעניק לצופים רגעי חסד נדירים".
הפרס לסרט עלילתי הוענק ל"חליסה" בבימויה של סופי ארטוס ובהפקה של יוחנן קרדו. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק על בנייה רבת רבדים של שכונה חיפאית כלוקיישן מקומי מצד אחד ומיקרוקוסמוס אנושי אוניברסלי מצד שני. דמותה של הגיבורה הנשית היא חזקה, מורכבת ומעוררת הזדהות. שלל דמויות המשנה כתובות ומבוימות ביד רגישה ובוטחת, והכל בדרך חומלת, שיתופית ונוגעת ללב".
הפרס לסרט התיעודי הוענק ל"המשפט האחרון של קפקא" בבימויו של אלירן פלד ובהפקה של פלד וטליה האריס. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק לסרט העוקב באופן מבריק ומרתק אחר סיפור בעל משמעות תרבותית, חברתית, היסטורית ואנושית. בעזרת עשייה קולנועית סוחפת, פסקול נבון, אנימציה שנארגת באופן מושלם בתוך הצילומים והרבה הומור, הסרט משכיל לקחת את הצופים למסע מורכב שמראה לנו איזה סיפור מטורף וקפקאי יכולים להיות החיים".
פרס עמית פלד לסרט הביכורים הטוב ביותר, תרומת משפחת פלד, הוענק ל"הבורג שחסר לי" בבימוי ובהפקה של ניצן טל. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק לסיפורו הייחודי ומעורר ההשראה של רפאל לומס – סרט מסע רווי הומור וחובק עולם אל נבכי נפשו המיוסרת של האמן. רגעים אבסורדיים מהמעלה הראשונה מאירים בייחודיות על הקשר שבין אמנות לשיגעון ועל יכולות הריפוי הטמונות בכל אחד מאיתנו".
פרס התסריט הטוב ביותר לסרט עלילתי על שם ענת פרחי, תרומת משפחת פרחי, הוענק לענת מלץ על התסריט בסרט "נדל"ן – סיפור אהבה". נימוקי השופטים: "התסריטאית מצליחה ביד מיומנת לכתוב תסריט שהוא מצחיק מאוד ובה בעת גם נוגע ללב עד מאוד. הדיאלוגים בתסריט הם שנונים וטבעיים ומאפשרים לתסריט להיות גם אישיים וספציפיים אך גם אוניברסליים. התסריטאית מצליחה להעביר את הדמויות שלה כמו גם את הצופים מסע שהוא פנימי וחיצוני – מסע מעורר השראה ומרחיב לב על התבגרות, על הורות ועל אהבה".
פרס תחקיר לסרט תיעודי תרומת הלן שומן הוענק לתחקירניות חגית בן יעקב (ארכיון), שני בר דוד (דמויות) ואפרת שלום דנון על התחקיר בסרט "הפלה חופשית" בבימויה של שלום דנון ובהפקה של אסנת טרבלסי. נימוקי השופטים: "הסרט מעלה נושא נשי חשוב וכאוב בחברה הישראלית הפטריארכלית, שעד כה לא הושם עליו את הזרקור הראוי לו, תוך שהוא עובר בין הציר האישי לקולקטיבי באופן נכון ומדויק, ושם מראה עגומה בפניו של הקהל. החומרים הארכיוניים-ההיסטוריים המשולבים בסרט הם פניני תחקיר, ממצאים מטלטלים הנותנים הצצה הן אל העבר הישראלי המדכא והן אל ההווה, ולצערנו גם אל העתיד המסתמן לנוכח כוחות חשוכים ומשיחיים השוללים את חירותה של האשה על גופה".
פרס המשחק בסרט עלילתי תרומת קרן תרבות חיפה הוענק לשחקנית היאלי יוסף זאדה על תפקידה בסרט "בנות כמונו" בבימוי של לי גילת ובהפקה של אביב בן שלוש, רועי ציוני ואורי בורג. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק לשחקנית צעירה ומוכשרת המובילה את הסרט בתרכובת של בגרות, נחישות ורכות. זו הופעת פריצה קולנועית סוחפת ומלאת ניואנסים, המשמשת העוגן הרגשי בעולם הקשוח שאותו מתאר הסרט. השחקנית היא הלב והמרכז של אנסמבל השחקנים המצוין, והיא מעבירה את הצופים ביחד איתה את המהלכים קורעי הלב ומחממי הלב של הסיפור".
פרס להישג אמנותי תרומת קרן תרבות חיפה הוענק לצלם סער מזרחי ולמעצב האמנותי ברק ואזן על עיצוב עולם בסרט "מופע טוטאל" בבימויו של רועי אסף ובהפקה של משה אדרי, לאון אדרי וקובי מזרחי. נימוקי השופטים: "בסרט זה אנו נשאבים למסע מרתק המנגיד בין המונוטוניות הדהויה של קהילה קטנה במדבר לבין העולם התוסס והסוריאליסטי המתקיים בדמיונו של אדם אחד. ניגוד זה מתעורר לחיים באמצעות שפה קולנועית מופלאה – תנועות מצלמה ארוכות וסוחפות, קומפוזיציה מדויקת ודיוקנאות עוצרי נשימה. התאורה הצבעונית בסגנון קיארוסקורו משתלבת באופן חלק עם הצילום ועם עיצוב ההפקה, ויוצרת הרמוניה חזותית מהפנטת. השימוש היצירתי בבובות, בג'אגלינג ובתחבולות תיאטרליות מוסיף לסרט קסם ייחודי".
התחרות לקולנוע ישראלי קצר
חבר השופטים גיל סימה, מולי לנדסמן וירון שין העניק את הפרס לסרט העצמאי הקצר הטוב ביותר לשני סרטים – "Aba" שביים קלאודיו שטיינברג ו"אופק האירועים" שביימה שירה גפן.
נימוקי השופטים לסרט "Aba" שהפיק דוד פישר: "הסרט מתאפיין בשפה ויזואלית עשירה, ייחודית ואסוציאטיבית. הסרט מתעד מסע אישי של הבמאי הבוחן את היחסים המורכבים עם אביו שנקטעו בגיל צעיר, דבר המקרין באופן ישיר על יחסיו עם בנו. המסע של הבמאי אל אביו מצליח להרטיט נימי לב עמוקים. הבימוי והעריכה הלא שגרתיים בוחנים את הז׳אנר הדוקומנטרי, מאתגרים אותו ומובילים אותו למקומות של פיוט אודיו-ויזואלי".
נימוקי השופטים לסרט "אופק האירועים" בהפקה של סתיו מורג מרון אשר יוכל להגיש מועמדות לאוסקר: "הפרס מוענק עבור החזון הוויזואלי האמנותי הייחודי של הבמאית, הצילום המרהיב, ההופעה הנפלאה של אמילי וייס בת ה-8 וצוות השחקנים המוכשרים שלצדה. כל אלה הופכים את הסרט לחוויה מכשפת ומרתקת".
הפרס לסרט הסטודנטים הקצר הטוב ביותר הוענק ל"נבדל" מבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה בבימוי של בר טלמון ובהפקה של יובל מנשרוב. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק על תסריט מרשים ווירטואוזי, על הפקה מורכבת ועשירה, על בימוי ועריכה מדויקים ומהודקים אשר מעידים על מקוריות ועל עומק בטיפול במעגלי היחסים המורכבים הקיימים בין אחים למחצה. המשחק המצוין של הדמויות הראשיות נותן נפח וחוזק למערכת היחסים הטעונה בין האחים, וגורם ליצירה לספק לצופה חוויה דרמטית והזדהות עמוקה".
ציון לשבח ניתן ל"אוקסנה" בבימויו של יואב גוטמן ובהפקה של שקד ירימי ובית הספר אורט פסגות כרמיאל. נימוקי השופטים: "ציון לשבח לסרט סטודנטים קצר מוענק על בימוי וירטואוזי ועל תסריט, קריינות ומשחק מכמירי לב הפוגעים בשורש הכאב של הבדידות האנושית, הניכור והזרות והחיפוש אחר אהבה וחום. הטיפול בנושא עובר דרך פילטר אקספרימנטלי הניכר בצילום ובעריכה הלא שגרתיים".
הפרס לסרט האנימציה הקצר הטוב ביותר הוענק ל"כולנו צריכים להתעורר" בבימוי של מיטיה קוקורין ובהפקה של קינגעולוק. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק על הישג ייחודי בחיבור בין נושא כאוב וטקסטים מדויקים וחדים לבין פרשנות ויזואלית מפתיעה ומקורית. עבודת האנימציה מאתגרת את הצופה, שולחת אותו להצצה לא שגרתית בחייהם של נפגעי המלחמה באוקראינה ויוצרת נקודות השקה בין היומיומי והקונקרטי לבין עולם מומצא ופנטסטי. וכך, דרך שילוב של ז'אנרים שונים בעיצוב ואנימציה מאירה על העובדה שגורל בני אדם הוא נגזרת המוכתבת מגבוה".
ציון לשבח ניתן ל"התחממות" בבימויה של נעמה יראון ובהפקה של אקדמיה לאמנות בצלאל. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק על עיסוק בנושא חשוב ורלוונטי, על עבודת איור ואנימציה משובחים, על תסריט מושחז ועל עריכה מהודקת ובוגרת. הביקורת על מצב הסביבה היא חזקה ומטלטלת, ומטפלת בנושא בחוכמה ובכישרון רב".
תחרות כרמל לקולנוע בינלאומי
חבר השופטים שמי זרחין, יואב רועה, שירה ארד וריטה שוקרון העניק את פרס כרמל לסרט הטוב ביותר ל"הברוטליסט" (ארצות הברית, בריטניה 2024) בבימויו של בריידי קורבט ובהפקה של טרוור מת'יוס, ניק גורדון, בריאן יאנג, אנדרו מוריסון, אנדרו לורן ודי.ג'יי. גוגנהיים. נימוקי השופטים: "נפלא בעינינו כיצד בתום הקרנת הסרט הזדרזו צופים רבים לברר ברשת מי זה הארכיטקט היהודי שהפך לגיבור הסרט, ומה גדולה היתה ההשתאות כשגילו שהאיש לא היה ולא נברא אלא משל היה. זוהי יצירת קולנוע מסעירה, מפעימה, מהפנטת ובעלת מימדים מונומנטליים, שכבר בצפייה ראשונה נוכחנו בגדולתה, בחד פעמיותו של הגיבור בגילומו של אדריאן ברודי ובדרך עותקת הנשימה שבה נוכחת השואה כזיכרון טראומטי שממנו צומחת מציאות חדשה".
ציון לשבח בתחרות כרמל הוענק ל"זרע התאנה הקדושה" (צרפת, גרמניה 2024) בבימוי של מוחמד רסולוף ובהפקה של רסולוף, אמין סאדריי, ז'אן-כריסטוף סימון, מאני טילגנר ורוזיטה הנדיג'אניאן. נימוקי השופטים: "מופע קולנועי עוכר שלווה ואקטואלי מאין כמותו, שמציג כיצד משטר דורסני משתלט על חברה אזרחית ומוליך לאובדן מזעזע את ערכי החופש והאמת. שעה שמשפחתן מתפרקת נאבקות שלוש נשים אמיצות באיום ההולך וגובר. הן משלמות מחיר אישי כבד, ובכך מאלצות אותנו לתהות אם גם בנו קיים ניצוץ ההתנגדות במשימת ההגנה על חירותנו. על מנת להשלים את הסרט נאלץ הבמאי האיראני רסולוף להימלט בדרך לא דרך ממדינתו. כנגד כל הסיכויים ובאומץ בלתי רגיל הוא מצליח להביא אל המסך הישגי משחק פנומנליים ב'זרע התאנה הקדושה' – מותחן פוליטי סוחף ומטריד המשולב בדרמה משפחתית מרגשת.
נפלה בידינו הזכות לציין לשבח את הסרט הזה בשעה שגם אצלנו, בחברה הישראלית, נתונים ערכי החופש תחת מתקפה".
עוגן הזהב – התחרות לסרטי ביכורים
חבר השופטים איתן גרין, דנה מודן, מיכל ויניק ובאהר אגבאריה העניק את פרס עוגן הזהב לסרט הטוב ביותר ל"הדיירת" (גאורגיה, פינלנד, שווייץ, גרמניה 2024) בבימויה של רוסודאן גלוז'ידזה ובהפקה של זוראב מאגאלאשווילי, מנאנה שוורדנדזה, אנדרי אפיפאנוב, טניה פטריק, יוסי מיליניימי ואושי פלדגס. נימוקי השופטים: "פנינה קולנועית. סרטה השני של גלורדג'יזה, מצליח לארוג ביד אמן סיפור לאומי ואישי טרגי, תוך שמירה על הומור דק. הסרט מרתק לכל אורכו ועושה שימוש קולנועי מדויק ועוצמתי בכישרון רב ובכלים העומדים לרשותו. משחקם המשובח של השחקנים מעביר את הצופה מסע קרוב ורחוק, והוא חכם, מצחיק ועצוב גם יחד".
ציון לשבח הוענק ל"שלושה ימים עם אבא" (הולנד, בלגיה 2024) בבימויו של פטר הוחנדורן ובהפקה של סטיינט בוסקלופר ומארטן סווארט. נימוקי השופטים: "הסרט כבש אותנו בפשטות הישירה שלו. סרט קטן, מדויק ומלא רגש. המשחק המצוין והנוגע ללב של השחקנים, ביחד עם ההומור הדק והאינטליגנטי, גרמו לנו לרצות שהמסע לא יסתיים בשלושה ימים אלא יימשך עוד ועוד".
בטי
עוד שנכבש על ידי השמאל האסלאמונאצי. להקיא
גיבור
מטומטמת חולה בראש
שאלה
פסטיבל שהגיל הממוצע בו הוא 70
ברחבת האודיטוריום אין יותר מ-10 כסאות ישיבה ל-300 אנשים מבוגרים שבאים לראות סרט. נראה לכם הגיוני?!
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
נדל"ן סיפור אהבה – סרט מושלם וכיפי, עם פסקול מהמם ושחקנים מעולים, כל הכבוד!!
יעל ר.
ארגון פח. מלא בלאגן בקופות עם ילדודס שלא יכולים לתת מענה.
והשמירה באודיטוריום שווה קדחת.