-->
מתוך התערוכה גברא במוזיאון העיר חיפה (צילום: רבקה בלאי)
מתוך התערוכה גברא במוזיאון העיר חיפה (צילום: רבקה בלאי)

הגינה הקהילתית בנווה דוד מחברת את העולים מאתיופיה לשורשים

תערוכת יחיד חדשה של האומנית רבקה בלאי הנושאת את השם גֵּבֵרֵא תוצג במוזיאון העיר חיפה. בלאי, שעלתה מאתיופיה בשנת 1994, תיעדה במשך שנה וחצי את אביה ואת חבריו בזמן שהם עובדים ומטפחים את הגינה הקהילתית בשכונת נווה דוד, ומתחברים דרכה שוב לתרבות שהותירו מאחור

פורסם בתאריך: 14.10.24 22:30

תערוכת יחיד חדשה של האומנית רבקה בלאי הנושאת את השם "גֵּבֵרֵא" תפתח מחר (שלישי) במוזיאון העיר חיפה. בלאי, שעלתה מאתיופיה בשנת 1994, תיעדה במשך שנה וחצי את אביה ואת חבריו בזמן שהם עובדים ומטפחים את הגינה הקהילתית בשכונת נווה דוד שבה הם מתגוררים.

העלייה מאתיופיה שינתה את אורח חייהם של העולים, ואילצה אותם למצוא מקצועות ומקומות פרנסה חדשים, אך בליבם ובזהותם כל אחד מהם הוא עדיין חקלאי ("גֵּבֵרֵא" באמהרית), והגינה מאפשרת להם להמשיך ולעסוק בפעילות הקשורה לשורשיהם התרבותיים. התיעוד של בלאי נותן הצצה לחיי היומיום של אותם גברים חקלאים, שיצרו עם השנים קהילה חדשה בתוך הגינה.

 

בסיס הגוג׳ו הלא גמור בגינה הקהילתית בנווה דוד (צילום: רבקה בלאי)

בסיס הגוג׳ו הלא גמור בגינה הקהילתית בנווה דוד (צילום: רבקה בלאי)

 

יפעת אשכנזי, אוצרת המוזיאון, הסבירה כי: "בתערוכה יוצגו שתי עבודות וידאו ומקבץ של צילומים. העבודות בתערוכה מתעדות דמויות גבריות המתמודדות במשך מספר עשורים עם רצון תמידי להסתגל למקום חדש. רבקה בחרה לתעד אותם מתוך הבנה כי הם בנו מקום שמאפשר להם לעסוק במה שהם טובים בו, מקום שהם יכולים לברוא בו משהו חדש ולקטוף את פירות הצלחתם. באמצע שטח הגינה עומד בסיס לבניית גוג'ו – בית אתיופי מסורתי עשוי עץ ובוץ. עד היום לא הסתיימה בנייתו של הבית, ונוכחותו החלקית אולי מסמלת את נקודת האמצע בין הבית שם לבין הבית שנמצא פה. גם בתערוכה מקבל הגוג'ו מקום משמעותי".

התערוכה מוצגת במסגרת מיזם "החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה, הפועל בשנים האחרונות ומביא לקדמת הבמה פרויקטים אומנותיים הנעשים בשיתוף עם קהילה מסוימת. לדברי עוז זלוף, אוצר החממה לאמנות מקום: "החממה של מוזיאוני חיפה מעודדת יצירה שמחוברת למרחב גיאוגרפי ולקהילה שגרה בו. היא מניעה בשכונות העיר חיפה פעולות תהליכיות, המעצימות את האפקט החברתי של פעולת האמנות ואת הצורך בה בקרב הציבור. אמנים מרחבי מטרופולין חיפה, שנבחרו בידי ועדה מקצועית, זוכים בחממה לליווי אוצרותי צמוד ולהכשרה רעיונית ומעשית לפעולה אמנותית במרחב הקהילתי. המשתתפים מקרב הקהילה לוקחים חלק מהותי בתהליך האמנותי ומביאים איתם מניסיונם האישי ידע על אודות המרחב שבו הפרויקט מטפל".

שדרות בן גוריון 11. התערוכה תינעל ב-31 במרץ.

 

מתוך התערוכה גברא במוזיאון העיר חיפה (צילום: רבקה בלאי)

מתוך התערוכה גברא במוזיאון העיר חיפה (צילום: רבקה בלאי)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר