-->
שני רכבי הסוסיתא המוצגים ברחבת מוזיאון העיר חיפה (צילום: אבי וייסבלאי)
שני רכבי הסוסיתא המוצגים ברחבת מוזיאון העיר חיפה (צילום: אבי וייסבלאי)

מכונית הסוסיתא המיתולוגית חוזרת לחיפה

"סוסיתא - התערוכה", שתעלה במוזיאון העיר חיפה בסוף ספטמבר, תציג את סיפור עלייתה ונפילתה של חברת אוטוקרס והיבטים שונים כמו הסיפור ההיסטורי, סיפורם של אספני הסוסיתות, הפיברגלס ששימש לבניית המכוניות, דגמים מקוריים ומשחקים דיגיטליים

פורסם בתאריך: 16.9.24 12:45

ב-26 בספטמבר תיפתח במוזיאון העיר חיפה תערוכה נוסטלגית במיוחד אשר נושאת את השם "סוסיתא – התערוכה". תעשיית המכוניות הישראלית הוקמה בחיפה, והתערוכה מאפשרת הצצה לחזון שביקש להפוך את ישראל לחלק ממועדון כלי הרכב העולמי. מכונית הסוסיתא, שיוצרה במפעל אוטוקרס בחיפה, הפכה עם השנים לסמל ישראלי מובהק, ובתערוכה יתוודעו המבקרים לסיפורה השזור בקורותיו של אזור מפרץ חיפה ולסיפוריהן של הנפשות הפועלות בתעשייה.

הבמאי אבי וייסבלאי, יוצר הסרט התיעודי "סוסיתא", חבר לאוצרת מוזיאון העיר חיפה יפעת אשכנזי ביצירת התערוכה. הסרט, שהושק בתקופת הקורונה, מתחקה אחר שורשיה של תעשיית הרכב הישראלית שהחלה במפעלו של יצחק שובינסקי בחיפה. "הסוסיתא היא מותג ישראלי מובהק, שלמרות התקופה הקצרה שבה יוצרה המכונית, היא מעוררת בנו עניין וחיוכים נוסטלגיים עד היום", אומרת אשכנזי, "בתערוכה נציג את סיפורה של תעשיית הרכב הישראלית ואת סיפור עלייתה ונפילתה של חברת אוטוקרס. התערוכה כוללת היבטים שונים כמו הסיפור ההיסטורי, סיפורם של אספני הסוסיתות, החומר הייחודי ששימש לבניית המכוניות – הלוא הוא הפיברגלס, קטעי עיתונות וסרטים ארכיוניים, דגמי מכוניות סוסיתא מקוריים שיוצגו בחצר המוזיאון ומשחקים דיגיטליים שיוצרו במיוחד לתערוכה".

 

מודעת פרסום סוסיתא (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

מודעת פרסום לסוסיתא (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

 

מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר: "מוזיאון העיר חיפה יצר נישה ייחודית, והוא יודע לספר סיפור היסטורי חיפאי מרתק בזווית אמנותית מעניינת. המוזיאון גם מתמחה ביצירת שיתופי פעולה קהילתיים וציבוריים עם מוסדות ועם ארגונים, וגם הפעם, בתערוכת סוסיתא, יצרנו שיתופי פעולה רבים, מסקרנים ומעניינים".

כך למשל, בתערוכה יוצגו שתי מכוניות סוסיתא מהטכנודע בחדרה (המוזיאון לתחבורה ע״ש אברהם בונדי לבנת), מתוך אוסף הרכבים של איתן ורטהיימר, ובזכות שיתוף פעולה עם מועדון החמש – מועדון רכבי האספנות של ישראל, עם מועדון פייברקלאב של אספני סוסיתא ועם הנהלת איצטדיון סמי עופר, אירוע הפתיחה יחל בשיירה חגיגית של סוסיתות שתיסע ברחבי העיר.

 

טנדר סוסיתא (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

טנדר סוסיתא (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

 

 

שיתוף פעולה נוסף מתקיים עם האתר "ישראל נגלית לעין" של יד בן צבי. לאתר מועלים כדרך קבע צילומים משפחתיים פרטיים, ולצורך התערוכה נפתח באתר אלבום ייעודי, שאליו יכולים המבקרים להעלות תמונות אישיות שלהם עם מכוניות סוסיתא.

המוזיאון יצר שיתוף פעולה גם עם החוג לעיצוב תקשורת חזותית בבית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה (בעבר ויצו) ועם מכללת תילתן לעיצוב ולתקשורת חזותית. "במסגרת התערוכה רצינו להציע הסתכלות עכשווית על הסיפור של הסוסיתא, ולא רק לחזור לאחור בזמן", מסבירה אשכנזי, "בגלל שהסוסיתא הפכה לסמל גדול כל כך, עניין אותנו לפתוח דלת לפרשנויות עכשוויות. הסטודנטים מהחוג לעיצוב תקשורת חזותית באוניברסיטה יצרו מיתוג מחדש לסוסיתא ועבודות נבחרות יוצגו בתערוכה, והסטודנטים מבית הספר לעיצוב ולפיתוח משחקים בתילתן יצרו משחקי מחשב ומשחק מובייל שמיועדים למבקרים בתערוכה".

את התערוכה מלווה חוברת פעילות לילדים, וסמוך לחלל התצוגה ייפתח חדר פעילות ויצירה המותאם למשפחות. בחצר המוזיאון, ליד דגמי סוסיתא אמיתיים, תהיה פעילות הרכבת מסלול מכוניות מודולרי.

מוזיאון העיר חיפה, שדרות בן גוריון 11. פתיחה לקהל הרחב: 26 בספטמבר בשעה 19:00, נעילת התערוכה: 31 במאי 2025

 

מודעת פרסום של חברת אוטוקרס משנות ה-60 (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

מודעת פרסום של חברת אוטוקרס משנות ה-60 (צילום: מוזיאון העיר חיפה)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר