ביום ראשון יתקיים במוזיאון הימי הלאומי יום עיון תחת הכותרת "דם. כסף. אוניות", שיעסוק בהסכם השילומים עם גרמניה כמנוע צמיחה מרכזי של צי הסוחר הישראלי. לרגל 70 שנה למימוש ההסכם בתחום הספנות תיחנך במוזיאון תצוגה חדשה בתערוכת הקבע המתחדשת של הספנות הישראלית, שתספר את סיפורן של אוניות השילומים.
בינואר 1952 סערו הרוחות במדינת ישראל הצעירה. על הפרק עמדה השאלה אם להיכנס למשא ומתן עם גרמניה המערבית בנוגע להסכם השילומים שנועד לפצות את המדינה בעקבות קליטתם של כחצי מיליון ניצולי שואה ולהשיב מעט מהרכוש היהודי שאבד בשנות השלטון הנאצי. לאחר עימות יצרי בין המצדדים למתנגדים אושר ההסכם בכנסת ברוב של 61 קולות ונחתם ב-10 בספטמבר 1952.
לכספי השילומים היתה חשיבות רבה בהתפתחות הכלכלה הישראלית, והם תרמו באופן מכריע להתפתחותו של צי הסוחר הישראלי. חלק ניכר מכספי השילומים – כ-17 אחוז – שימש להזמנת 49 אוניות חדשות. לצד רכישת האוניות חל גם גידול במספר המועסקים בספנות ובהיקף הסחורות שהגיעו לארץ בספינות ישראליות, וכן נרכשו ספינות דיג ונבנו בארץ אוניות נוספות מחומרים שנרכשו בכספי ההסכם. גם הנמלים עברו התייעלות משמעותית, ותפוקתם גדלה תודות לרכישת מנופים, עגורנים ומבדוק צף.
אוניות השילומים נרכשו ברובן על ידי חברת צים, שהוקמה ב-1945 כחברת השיט הלאומית של ישראל. צים התחדשה ב-37 אוניות חדישות ששימשו להובלת מטען ונוסעים. חברת אל-ים בבעלות משפחת רקנאטי, שהיתה חברת הספנות השנייה בגודלה בישראל אבל מוכרת פחות לציבור הרחב, רכשה שמונה אוניות מטען חדשות וגדולות במיוחד במסגרת ההסכם. חברת עתיד – קווי הים התיכון, שהוקמה בשותפות בין משפחת בורכרד לחברת הספנות של הקיבוץ המאוחד, רכשה אף היא אוניות אחדות. בתצוגה החדשה מוצגים דגמים של אוניות ששימשו למטען ולנוסעים, ורגעים היסטוריים בסיפוריהן של האוניות כפי שתועדו ביומני החדשות, בתצלומים, בעלונים פרסומיים ועוד. הקמת התצוגה התאפשרה תודות לתרומה של חברת צים.
אוצרת המוזיאון הימי הלאומי עדי שלח: "התצוגה מספרת את סיפוריהן של האוניות שנרכשו באמצעות כספי השילומים – בין אם אלה אוניות נוסעים מפוארות לזמנן ומעוצבות שהיו חדשות בנוף הישראלי הצנוע או אוניות הסחר שחיברו את ישראל הצעירה לכלכלה העולמית. התצוגה כוללת גם סיפורים ואנקדוטות שליוו את השנים האלה, עלוני פרסום ודימויים חזותיים שממחישים את התרבות החומרית של התקופה. ביום העיון נעמוד על ההקשרים הרבים הנוגעים לאוניות השילומים – החל בוויכוח המר שניטש בארץ סביב החתימה על ההסכם, דרך אופן יישומו, בדגש על התחום הימי, על השפעתו על יחסי ישראל-גרמניה ועל כלכלתן של שתי המדינות, חלקן של האוניות בעיצוב זהותה של ישראל הצעירה וטיפוח הגאווה הלאומית, ועד לשאלות האסטרטגיות הנוגעות לחשיבותו של צי סוחר לאומי, במיוחד לנוכח המציאות הפוקדת את ישראל כיום".
יום העיון מתקיים זו השנה השלישית כחלק מחידוש מסורת החגיגות של "יום הים", שהיה נהוג בישראל ובתפוצות מאמצע שנות ה-30 ועד אמצע שנות ה-50 של המאה שעברה. האירוע יתקיים בשיתוף פעולה בין המוזיאון הימי הלאומי למכון למדיניות ואסטרטגיה ימית במרכז לכלכלה כחולה וחדשנות בחיפה.
המוזיאון הימי הלאומי, דרך אלנבי 198. יום ראשון, 9 ביוני, 15:00-9:30. יום העיון פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, אך נדרשת הרשמה מראש באתר מוזיאוני חיפה.
תגובות