מתוך התערוכה שם וכתובת, (צילום ג'ני כצנר)
מתוך התערוכה שם וכתובת, (צילום ג'ני כצנר)

"שם וכתובת": תערוכה חדשה על חוויית הפליטים מרוסיה

זוג האמנים ורוניקה ודניאל ברנרד, אשר היגרו מרוסיה לישראל בעקבות המלחמה באוקראינה, מציגים בתערוכת הפיסול "שם וכתובת" פסלים עשויים פלסטלינה לבנה שמעתיקים במדויק את הבתים שהשאירו מאחור חברי קהילת הפליטים שהשתקעו בחיפה

פורסם בתאריך: 2.6.24 13:22

בשבת שעברה נפתחה במבנה החממה לאמנות מקום בחיפה תערוכת הפיסול "שם וכתובת", שבה מציגים זוג האמנים ורוניקה ודניאל ברנרד, אשר היגרו לפני כשנתיים מרוסיה לישראל בעקבות המלחמה באוקראינה. הם בחרו לגעת בחוויה האנושית המורכבת והכואבת – פליטות והגירה, לאחר שנאלצו לעזוב את ארצם בגלל החשש לחירותם. בני הזוג השתקעו בחיפה, פגשו בה את קהילת המהגרים-פליטים, וביחד איתם יצרו פסלים עשויים פלסטלינה לבנה שמציגים העתקים מדויקים של בתיהם של חברי הקהילה במדינת המוצא שלהם.

אוצר החממה לאמנות מקום והתערוכה עוז זלוף: "בחלל מבנה החממה לאמנות מקום מוצבים מבנים פיסוליים המציגים דגמים של בתי המשתתפים בפרויקט, כפי שהיו במולדתם לפני שהיגרו לישראל. המבנים הם גם תיבות תהודה, ובתוכן צילומי ארכיון משפחתי של תושביהם שברחו, והפסלים עומדים על קופסאות קרטון מוארות שמאפשרות הצצה פנימה. כל אחד מהבתים הוא בית מוחשי שאנשים ספציפיים עזבו".

 

ורוניקה ודניאל ברנרד (צילום: Nina Ai-Artyan)

ורוניקה ודניאל ברנרד (צילום: Nina Ai-Artyan)

 

 

לדבריו של זלוף, "בעבודתם נותנים האמנים מקום לקול שקט, מבויש – קולם של אלה שעזבו את ביתם ומצאו עצמם במציאות פוליטית חברתית שבה הם משויכים לצד החזק, ה'לא נכון' במפה הפוליטית. הדימוי של הבתים נולד מתוך שיחות וריאיונות שקיימו בני הזוג ברנרד עם מי שעברו חוויות דומות להם וחלקו ועודם חולקים ביחד את גורלם".

בתערוכה משולבות שלוש יצירות וידאו של אמנים ישראלים מאוסף מוזיאון חיפה לאמנות – מיכאל דרוקס, דורון סולומונס וחן שינברג. מוצגים בהן פעולות ומצבים פואטיים על מקום, מקומיות ומעמד. כולם עוסקים במרחב המחיה הישראלי, ובכל אחת מהעבודות עולות ביקורת על פערים חברתיים ושאלות על שייכות – של מי המרחב? מי ומה נמצא מעבר לו? כמה הם "משלנו"? ומה זכותם במקום הזה?

"פרויקט החממה לאמנות מקום מהווה פלטפורמה התומכת באמנות ובאמנים מקומיים, ומאפשרת להם להתעמק באמנות מבוססת קהילה", אומרת מנהלת החינוך של חברת מוזיאוני חיפה עדינה פרלמן ורדי, "התוכנית מבקשת ליצור חיבור עם הקהילות המקומיות, כחלק הכרחי בתהליך היצירה. לאחרונה פתחתנו את תערוכת היחיד של אודין שדמי – 'דרך נחל ראיתי עולם' במוזיאון העיר חיפה, ואנו עתידים להציג עוד חמישה פרויקטים במסגרת החממה לאמנות מקום עד לסוף השנה. האמנים המשתתפים בתוכנית זוכים להשתתפות בתוכנית הכשרה, במפגשי אימון עם מנטור משדה האמנות הישראלית, בליווי אוצרותי והפקתי, במערך שיווקי ליצירה ובמלגות בסיוע מרכז אדמונד דה רוטשילד ושותפות חיפה-בוסטון".

החממה לאמנות מקום הצמודה למוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 24. שעות פתיחה: ראשון, שלישי, רביעי ושבת, 16:00-10:00, חמישי, 18:00-10:00, שישי, 14:00-10:00. תאריך נעילת התערוכה: 25 באוגוסט.

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר