אמש (חמישי) הוענקו הפרסים לזוכים הגדולים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-39 בטקס מרשים שהתקיים במלון בוטניקה במושבה הגרמנית. הפסטיבל יינעל מחר (שבת).
תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי
חבר השופטים – דן וולמן, מרייט רייסנבק, גיום דה סיי, מיכל לביא וסטפן קומנדרייב – העניק את פרס הסרט העלילתי הישראלי הטוב ביותר ל"החייל הנעלם" בבימויו של דני רוזנברג. נימוקי השופטים: "סרט מבוים היטב העושה שימוש יוצא מן הכלל באמצעי המבע הקולנועיים ומצליח לתאר דילמה של חברה שלמה בעתות מלחמה. למרות הדילמה הטראומטית הניצבת במרכזו, הסרט הוא רגשי, מצחיק וטרגי בו זמנית, וסוחף את הקהל למסע הרפתקני בהובלת הדמות הראשית, שהאנרגיה המתפרצת שלה ניכרת בכל פריים".
פרס סרט הביכורים הוענק ל"לרוץ על החול" בבימויו של אדר שפרן. נימוקי השופטים: "סרט ביכורים יוצא דופן המעביר מסר פוליטי בצורה ידידותית ומשעשעת לקהל. קומדיה עדינה זו מראה כיצד חלומות יכולים להתגשם אפילו במצב הכי לא סביר, ומשלבת בין שתי תמות שעלולות להצטייר כמנוגדות ולא סבירות – אותנטיות ואגדה".
פרס התסריט הטוב ביותר על שם ענת פירחי, תרומת משפחת פירחי, הוענק ל"לרוץ על החול" לתסריטאים אסף זליקוביץ', יואב הבל ושראל פיטרמן. נימוקי השופטים: "תסריט רענן המעניק מקום מרכזי לדמות הראשית ומפתח נרטיב אותנטי ומשעשע התופס את תשומת לבו של הקהל. הסיפור הוא מצחיק ונוגע ללב, וכולל פיתולי עלילה בלתי צפויים, אך לא מאבד את מיקודו".
פרס קרן תרבות חיפה להישג אמנותי בסרט עלילתי ישראלי הוענק ל"דבי היתה פה" בבימויה של דנה גולדברג. נימוקי השופטים: "סרט הכולל שפה קולנועית אישית ודרך הסתכלות חדשה על קולנוע. הסרט הוא דוגמה מצוינת לעבודת צוות, ומקוריות היצירה מרתקת את הצופה עד לרגע האחרון".
פרס קרן תרבות חיפה למשחק הוענק לשחקן יובל סגל על תפקידו ב"סיפור חיים" שאותו ביימה טובה אשר. נימוקי השופטים: "משחק עוצמתי של השחקן הראשי שבאופן המשכנע ביותר מראה לנו כיצד המצב הכלכלי שבו אנו חיים עלול להוביל למסקנות קטלניות. אובדן התקווה באפשרויות העומדות בפני הדמות הראשית לשינוי חייה לטובה וייאושה מחלחלים הלכה למעשה לצופה".
תחרות הקולנוע הישראלי התיעודי
חבר השופטים - שלומי אלדר, רוני קובן, ישראלה שעאר מעודד והלן שומן – העניקו את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר ל"נוני עיוני" בבימוים של פז שוורץ ואוריאל סיני. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק ליצירה קולנועית אנושית העוקבת אחר מערכת יחסים בלתי אפשרית שמתפתחת בין בתו של קולונל מצרי לסוכן שב"כ בדימוס שהיה שותף לחיסולו של האב ברצועת עזה באמצע שנות ה-50. בסרטם יוצרים הבמאים דרמת מתח סוחפת שבה גיבורי הסרט מבינים שבחלוף הזמן ועל אף הקושי שלהם למחול, עליהם להתפכח ולהכיר איש בכאבו של האחר. סצנת המפגש הטעונה ובכיה החרישי של הבת, אשר מגלה שהאיש המושיט לה יד הוא זה שנטל את חיי אביה, היא אחת העוצמתיות שנראו על מסך הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. הצילום הרגיש והיפה של הבמאי והצלם אוריאל סיני מעניק לצופה לכל אורך הסרט תחושה שאנו חלק מחלום דמיוני אוטופי, שאם יתממש נתעורר כולנו למציאות שיש בה תקווה".
ציון לשבח לסרט תיעודי הוענק ל"השמיעי קולך" בבימויה של שרית אסנפי. נימוקי השופטים: "סרט אקטיביסטי העוקב אחר התהוותה של אחת מהתנועות החברתיות הנועזות והחשובות בישראל. במונולוגים חשופים וברגעים קולנועיים בלתי נשכחים פורמות הבמאית וגיבורותיה האמיצות את קשר השתיקה המצמית בחברה החרדית. זוהי יצירה הופכת בטן מחד ומלאת תקווה מאידך, המוכיחה את כוחם של הרוח האנושית והקולנוע התיעודי לחולל שינוי אמיתי בעולם. אנו מסירים את הכובע בפני גיבורות הסרט חסרות הפחד על מאבקן החלוצי".
התחרות לקולנוע ישראלי קצר
חבר השופטים – סנא טנוס, יוני גודמן ומשה רוזנטל – העניק את הפרס לסרט העצמאי העלילתי הקצר הטוב ביותר ל"לעננים חיים קצרים ברוח" ול"קראו לה זהבה".
"לעננים חיים קצרים ברוח" שביים מוחמד אבו אחמד הוא הזוכה בתחרות, והוא יוכל להגיש מועמדות לאוסקר. נימוקי השופטים: "עיסוק ראוי בנושא טעון ורלוונטי דרך מערכת יחסים מורכבת בין אב לבנו, עם תצוגת משחק יוצאת דופן ועם בימוי מותח ואינטנסיבי".
"קראו לה זהבה" של הבמאית והמפיקה תמר ברוך זכה גם הוא. נימוקי השופטים: "סרט מהוקצע, אינטנסיבי ומרגש שמביא דמות חד פעמית בסיפור טראגי שסופו ידוע מראש, אך נשאר עם הקהל זמן רב אחרי ההקרנה".
ציון לשבח ניתן לשני סרטים. הראשון הוא "פרוצדורה פאסיבית" של הבמאית דינה זילברג. נימוקי השופטים: "סרט מקומי, מצחיק וחצוף שמצליח להתחמק מקלישאות ומתהדר בתצוגת משחק נפלאה". השני הוא "בצלו של ההר" של הבמאית מאיה קסל. נימוקי השופטים: "סיפור פיוטי ועדין שעשוי במיומנות קולנועית מרשימה, ומשחק נוגע ללב שמעניק הצצה לדמויות שלרוב קל להתעלם מהן".
הפרס לסרט הסטודנטים הקצר הטוב ביותר הוענק ל"יפתח של הלילה" בבימויו של יפתח אילוז. נימוקי השופטים: "הפרס ניתן על עשייה ועל שפה קולנועית עשירה שמצליחה לייצר דיון אמיץ על חוויותיו המיניות של היוצר ועל יחסיו עם הוריו".
תחרות כרמל לקולנוע בינלאומי
חבר השופטים – ערן קולירין, ליילה פקלניניה, ג'ונה א' נצארו ונילי פלר – העניק את פרס כרמל לסרט הטוב ביותר ל"במצב קריטי" – קופרודוקציה איראנית-גרמנית בבימויו של עלי אחמדאדזה. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק ל'במצב קריטי' – סרט הנורה כקליע מתוך מעיה הבוערים של עיר, מתוך נשמתו הפצועה של אמן. צרחה חד פעמית ומופלאה אל תוך התוהו. 'מה שאי אפשר לדבר עליו אודותיו יש', כתב הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין, ואנחנו נוסיף – מה שאי אפשר לדבר עליו אודותיו יש לצרוח".
ציון לשבח הוענק ל"אזור העניין" בבימויו של ג'ונתן גלייזר. נימוקי השופטים: "'אלוהים לא יכול להיות מוגדר בשפה אלא על דרך השלילה', כתב הרמב"ם. 'מה שאי אפשר לדבר עליו אודותיו יש לשתוק', כתב הפילוסוף ויטגנשטיין. 'אזור עניין' הוא סרט אודות השתיקה הזו. תשלילה המוזר של האימה שהיא בבואתו של האדם".
התחרות לסרטי ביכורים עוגן הזהב
חבר השופטים – מריסיה ניקיטיוק, איילת מנחמי, יעקב זאדה דניאל ומיהאי קירילוב – העניק את הפרס ל"כלבי ציד" בבימויו של כמאל לאזרק. נימוקי השופטים: "הפרס מוענק לסיפור פשע עוצמתי של אב ובן שיש בו הכל – קצב מרתק שאינו מרפה לרגע, אותנטיות אפלה, נרטיב חסר מוצא ויצירתי להפליא שאינו נרתע משינויים טונאליים בלתי צפויים עם פניות לעתים לקומדיה שחורה ולדרמה סוריאליסטית, ואמירות חברתיות נוקבות, כאשר בכל אלה נרקמת היכולת העדינה להאיר הבהובי אנושיות, גם בנסיבות החשוכות ביותר. על כל אלה ועל הופעת עומק מרשימה ביותר של צוות שחקנים שאינו בא מרקע מקצועי ברובו הגדול, חבר השופטים מעניק פה אחד את הפרס ל"כלבי ציד".
ציון לשבח הוענק ל"היפנוזה" של הבמאי ארנסט דה ייר. נימוקי השופטים: "הציון לשבח מוענק על סאטירה חדה, מצחיקה ומעוררת מחשבה על קונפורמיות, על לחצים חברתיים ועל טבען הפרפורמטיבי של מערכות יחסים, עם מנה הגונה של אבסורד מעקצץ אשר הופכים את הצפייה לחוויה כלל לא פשוטה אך מתגמלת מאוד".
אירועי התעשייה
מענקים בסכום כולל של יותר מ-140,000 שקל חולקו בפסטיבל. אירועי התעשייה אירחו משלחת קולנוע מאיטליה ואת מנהלי המרכז לקולנוע בגאורגיה שהגיעו לחזק שיתופי עבודה עם התעשייה הישראלית. הבמות היצירתיות השונות כללו הקרנת עותקי עבודה, פורום קולנוע, פורום טלוויזיה, ופורום סרטי גמר עלילתיים שכללו פיצ'ינג סרטים בשלבי פיתוח והפקה שונים ומפגשים אישיים.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
תהיה פעם שמוסלמי לא יזכה באיזה פרס או שזו האפליה המתקנת של השמאל המופרע?
שרהפיפי
טוב שאתה אנונימי