-->
הטכניון (צילום: dnaveh/depositphotos.com)
הטכניון (צילום: dnaveh/depositphotos.com)

ניצחון לתא הסטודנטים בוחרים במשפחה על הטכניון

לאחר שנשיא הטכניון אסר על תא הסטודנטים בוחרים במשפחה לפעול בשטח המוסד, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי החלטת הנשיא בטלה וכי על הטכניון לאפשר לתא לפעול ללא שיידרש לשנות את שמו ולאשר לו להשתמש בשם ובלוגו של המוסד לאחר קבלת אישורו

פורסם בתאריך: 12.8.24 07:53

בית המשפט קבע: ניצחון לתא הסטודנטים בוחרים במשפחה על הטכניון. בתביעה שהגישו יו"ר התא ולרי גרישין וחבר התא נתן בן שושן באוגוסט 2023, הם ביקשו מבית המשפט המחוזי סעד הצהרתי ולפיו הטכניון אינו רשאי לדרוש את שינוי השם של התא בוחרים במשפחה, אינו רשאי להתנות את פעילותו בשינוי השם, חייב לאפשר לתא לקיים אירועים בתחומי המוסד ככל תאי סטודנטיאלי אחר ואינו רשאי לאסור עליו להשתמש באלמנט מהלוגו של הטכניון כפי שהוא מאפשר לתאי סטודנטים אחרים.

הפרשה החלה בדצמבר 2022 כאשר התא קיים אירוע לקראת חנוכה במרכז הקהילתי קנדה בטכניון שבו נשא דברים יו"ר תנועת בוחרים במשפחה הארצית מיכאל פואה. לאחר האירוע פנה נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון לפואה וכתב לו: "כמוסד ציבורי שומר חוק התיר הטכניון את קיומו של האירוע, אך דרש מהסטודנטים לוודא מראש כי הבמה שניתנה בקמפוס לא תנוצל לפגיעה בקהילות הטכניון. בדיעבד התברר כי האירוע נוצל על ידך להשמעת אמירות פוגעניות ורעילות כלפי אחרים בטכניון ומחוצה לו, אמירות חמורות העומדות בניגוד גמור לרוח הטכניון ולערכיו. יצוין כמובן כי אתה או ראשי התנועה האחרים אינם סטודנטים אצלנו. לאור זאת, אנו אוסרים על ארגון בוחרים במשפחה להציג את עצמו כבעל זיקה לטכניון, ובכלל זה אוסרים על שימוש בסמליל הטכניון, על אזכור שמו של הטכניון או על שימוש במרחב הטכניוני בכל דרך אחרת".

בהמשך ביקש התא לקיים אירוע נוסף, אך התשובה שהוא קיבל מסמנכ"לית התפעול זהבה לניאדו היתה כי בהתאם למכתבו של נשיא הטכניון, הם אינם מורשים להשתמש בלוגו של המוסד ולקיים אירועים במרחב הטכניוני.

לטענתם של גרישין ובן שושן, הם פעלו בטכניון ללא דופי במשך שנתיים ואין לטכניון זכות לקבוע להם באיזה שם להשתמש ועם מי להזדהות: "התארגנות זו בשם זה חוסה תחת חופש ההתארגנות והבעת הדעה. הנתבע פעל בחוסר סמכות ותוך אפליית התובעים, ובניגוד גמור לחופש ההתארגנות והבעת הדעה. הודעתה המפתיעה של סמנכ"ל התפעול סמוך לאירוע נעשתה כנראה בעקבות לחץ של התא הגאה, ובמקום להגן על התובעים כפי שהתחייבו, הם הפלו אותם לרעה ללא בסיס חוקי".

עוד נטען בתביעה כי "הנושאים שהם מעלים, ובכללם הזכות להורות, כולל הולדת ילדים מבנקי זרע ומפונדקאות וסחר בנשים במסגרת הפונדקאות, הם שנויים במחלוקת ציבורית ועלולים לעורר אמוציות, אך הנתבע, במקום לאפשר דיון ציבורי ראוי ומכובד, בחר להשתיק באגרסיביות את כל מי שלא סובר כדעתם. דעות התובעים אינן חריגות, והן מושמעות באופן שליו וביישוב הדעת, בניגוד להתנהלות התא הגאה הזוכה להכרה ולהוקרה מטעם הנתבע. חינוך לאזרחות פעילה, לחופש ביטוי ולדיון ציבורי חופשי ופתוח הוא אחד מעמודי התווך של ההשכלה הגבוהה, והתנהלות הנתבע פוגעת בחופש הביטוי של הסטודנטים".

לטענתם של התובעים, תא בוחרים במשפחה בטכניון הופלה לרעה ביחס לתאים ולפעילויות אחרות: "התא הגאה, או כפי שהוא נקרא 'האחווה הגאה בטכניון', מתהדר הן בשם הטכניון והן בסמליל הנראה ממש כסמליל של הטכניון במלואו. לא רק שהוא לא נדרש להסיר את שם הטכניון מחשש לזיקה בין מטרותיו הנתונות במחלוקת ציבורית כבדה לבין הטכניון המאכלס סטודנטים ומרצים שאינם מזוהים עם מטרות תא זה, אלא לשכת הדיקן מופיעה ביחד איתו בפרסומים".

 

 

מנגד טען הטכניון כי למיטב ידיעתו "ארגון בוחרים במשפחה אינו תאגיד רשום בישראל ופעילותו מתקיימת תחת עמותת חותם – יהדות על סדר היום, שמטרתו המוצהרת היא קידום ערכי המשפחה 'המסורתית', אך בפועל נראה כי מטרתו היא לנהל מלחמת חורמה נגד הקהילה הלהט"בית והקהילה הטרנסית בישראל. הארגון נוטה להשתמש במילים הנחזות להיות נייטרליות ובמתק שפתיים, אך עיון קצר באתר האינטרנט של הארגון ובמאמרים המופיעים שם מגלה כי הארגון במהותו שולל קיומה של כל משפחה אחרת שאינה המשפחה המסורתית כפי שהוא מגדיר אותה".

בפסק הדין כתב השופט מנחם רניאל: "אני דוחה את טענת הנתבע כאילו אין בהחלטותיו פגיעה בחופש הדעה או בחופש ההתארגנות של התובעים. הביטויים שהשמיע פואה באירוע לא היו ביטויים של ביזוי והשפלה על רקע השתייכות קבוצתית. הקבוצות שנגדן דיבר פואה הן קבוצת הסוברים שאין הבחנה אובייקטיבית בין זכר לנקבה וקבוצת הסוברים שיש לאפשר משפחות חד מיניות. פואה התנגד לדעות מסוימות, ואין בדבריו ביזוי והשפלה על רקע השתייכות קבוצתית. פואה הוסיף ואמר כי 'יכולים להיות משקי בית שונים שקנו ילד, העלימו את אבא או את אמא או אפילו את שניהם כדי לחוות הורות, אך הם לא באמת דואגים לילד שיש לו זכות להורים. יכול להיות גבר שמרגיש כמו אשה ואפילו עושה ניתוחים קוסמטיים, אבל מבחינה קוגניטיבית נשאר גבר'. האמירה שלא דואגים לזכותו של הילד להורים והאמירה שגבר שמרגיש כמו אשה נשאר גבר מבחינה קוגניטיבית אינן ביזוי והשפלה על רקע השתייכות קבוצתית אלא דעה שיש להתווכח עמה ויש מה לומר כנגדה. האמירה שמשקי הבית קנו ילד היא אותה אמירה קשה בדבר היחסים הכספיים הכרוכים בפונדקאות, אך אינה חורגת מהאמירות המוגנות בחופש הביטוי, וכמו עיקר הביטויים האחרים אינה מקימה ודאות קרובה לפעולה נגד להט"בים וטרנסים או לפגיעה בלתי נסבלת ברגשותיהם, כגון הפגיעה שבתהלוכה עם מסרים גזעניים ברחובה של עיר שאוכלוסייתה ערבית".

עוד נכתב בפסק הדין כי "משקבעתי שהאמירות האלה אינן אמירות פוגעניות ורעילות החורגות מגדר חופש הביטוי והמנוגדות לחוקי המדינה, לערכיה היסודיים ולכבוד הטכניון, אין תוקף למכתב של נשיא הטכניון לפואה, והוא לא היה רשאי לאסור על פעילותו של ארגון בוחרים במשפחה בטכניון באמצעות תא בוחרים במשפחה בטכניון".

השופט דחה את טענת הטכניון שארגון בוחרים במשפחה מנהל "מלחמת חורמה" נגד הקהילה הלהט"בית והקהילה הטרנסית: "לפי הראיות שהציג הנתבע, לא רק שהארגון לא מנהל מלחמת חורמה אלא שאינו מנהל מלחמה כלל. הוא נאבק מאבק רעיוני וחברתי נגד רעיונות להט"ביים וטרנסיים. אני דוחה את טענת הנתבע כאילו הארגון נוקט פעולות אקטיביות לפגיעה במעמדם ובזכויותיהם של להט"בים וטרנסים. כטענתו, הארגון נוקט פעולות משפטיות הן בהגשת עתירות לבג"ץ והן בהשתתפות בהליכי חקיקה ליישום דעותיו. נקיטת הליכים משפטיים והשתתפות בהליכי חקיקה ליישום דעותיו של הארגון הן פעולות לגיטימיות, גם אם תוצאתן היא פגיעה בזכויות שמבקשים להט"בים וטרנסים".

בסיכום פסק הדין כתב השופט רניאל: "אני מצהיר שהחלטת נשיא הטכניון המבוטאת במכתבו לפואה וההחלטות הנסמכות על החלטה זו בטלות. על הנתבע לאפשר לתא בוחרים במשפחה בטכניון לפעול ללא שיידרש לשנות את שמו. באשר לשימוש בשם טכניון ובאלמנט מסמליל הטכניון יגישו התובעים בקשה לשימוש בשם ובסמליל, וכפי שהשימוש בשם ובסמליל יאושר לתאים אחרים בטכניון, שגם הם חייבים לבקש היתר לפי הנוהל הקיים, לא יפלה הנתבע את התובעים ויאפשר להם את השימוש בשם ובסמליל".

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. איף

    מקימה תנועה חדשה – האדם הטוב זה רק האדם האתאיסט וכל השאר טמאים, מעניין כמה טוב זה יעשה לכם בלב

  2. מנחם

    הפרוגרסיביים בטכניון חטפו מהלומה רצינית, שישארו באוניברסיטה עם חבריהם השבדים. גם משם ״ננקה״ אותם ונחזיר את האקדמיה למקומה הראוי

  3. בושה לשופט

    בושה לשופט שמקדם ערכים מיזוגים ולהטופובים. מקווה שהטכניון יגיש ערעור!

  4. אייל חיפה

    נשיאי האקדמיה מדברים על פלורליזם ומגוון דעות אבל ממהרים לסתום פיות כשהדעות לא נראות להן…
    ומנגד מאפשרים למי שמהלל טבח ומסית נגד המדינה להיות סטודנטים ולא מסלקים אותם.
    תתביישו לכם אוניברסיטת חיפה והטכניון שהפכתם מוסדות בריונות והשתקת הימין בתאנות שווא,
    תוך מתן במה לשונאי המדינה שמסיתים באמת.

  5. מומיןאמא

    התרגשתי לקרוא פסק דין כתוב בבהירות ובהוגנות כמו שצריך להיות !
    יישר כח לכבוד השופט רניאל !
    יש שופטים בחיפה !

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר