-->
עבד עאבדי, "פליטים ממתינים לשיבה", 2018 (צילום: אמיר א. עאבדי, באדיבות האמן)
עבד עאבדי, "פליטים ממתינים לשיבה", 2018 (צילום: אמיר א. עאבדי, באדיבות האמן)

"דרך חיפה": מוזיאון חיפה לאמנות מציין 70 שנה להיווסדו בתערוכת ענק

בשבוע הבא תיפתח במוזיאון תערוכה חדשה שתתפרש על שתי קומות ותציג את האוסף האמנותי העשיר של המוזיאון שנצבר במהלך 70 שנות קיומו. לצד העשייה האמנותית, תבקש התערוכה להציג את הקונפליקטים החברתיים בעיר, שעומקם נחשף רק לאחרונה, ולקחת חלק בריפויים

פורסם בתאריך: 7.6.21 14:06

ביום חמישי הבא, 17 ביוני, תיפתח במוזיאון חיפה לאמנות, במסגרת חגיגות 70 השנה להיווסדו, תערוכת ענק, "דרך חיפה", שתתפרש על כל רחבי המוזיאון. התערוכה תציג את האוסף העשיר והייחודי של מוזיאון חיפה לאמנות, שנאסף במשך 70 שנות עשייה אמנותית. בטווח הזמן המיידי, תבקש התערוכה לקחת חלק בריפוי הפצעים החברתיים בישראל בכלל ובחיפה בפרט, שעומקם נחשף לאחרונה בקונפליקטים בין-קהילתיים ולהציע קריאה של תולדות האמנות בישראל באופן שמכיל קולות שונים.

אורי ריזמן, "אישה יושבת", 1968 (צילום: סטס קורולוב)

אורי ריזמן, "אישה יושבת", 1968 (צילום: סטס קורולוב)

מוזיאון חיפה לאמנות נוסד ב-1951, והוא בין המוזיאונים הראשונים שהוקמו בארץ. באוסף המוזיאון כ-8000 יצירות, בהן יצירות של מחשובי אמני ואמניות ישראל. התערוכה סוקרת את תולדות האמנות בישראל משנות ה-50 ואילך מנקודת מבט חיפאית. לאורכה מושם דגש על אמניות ואמנים מרכזיים מחיפה ומהצפון, ביניהם מיכאל גרוס, בתיה גרוסברד, חנה לוי וגרשון קניספל, דמויות מכוננות בתולדות היצירה באזור, המיוצגות באוסף בגופי עבודה משמעותיים.

חנה לוי, "אישה בהריון", 1974 (צילום: סטס קורולוב)

חנה לוי, "אישה בהריון", 1974 (צילום: סטס קורולוב)

גם הטופוגרפיה של חיפה באה לידי ביטוי בתערוכה שתתפרש על שתי קומות המוזיאון ותציע שתי נקודות מבט על האמנות בישראל. בעוד הקומה העליונה משקיפה על סביבתה ממרחק, כמביטה ממרומי הכרמל, ולעיניה נגלים נופים טבעיים, חקלאיים ועירוניים בדרגות שונות של הפשטה, בקומה התחתונה נקודת המבט היא בתקריב, והיא עוסקת באדם ובמפגשו עם הזולת, שבאופן בלתי נמנע מציף סוגיות חברתיות ופוליטיות המגיבות לסביבתו המיידית של המוזיאון – שכונות הדר הכרמל, ואדי-ניסנאס וואדי סאליב. שתי נקודות מבט אלה מתמצתות אוסף מיוחד במינו, שמציף סוגיות הקשורות למקום: העיר חיפה על מורכבויותיה ופלאותיה.

 

 

ד"ר קובי בן מאיר, האוצר הראשי שנכנס לתפקידו בינואר האחרון, בחר בשני יעדים מרכזיים לשנים הבאות, לאחר שבחן היטב את האוסף. הראשון – השלמת פערים באיסוף ובייצוג של אמנים פלסטינים ותיקים מאזור הצפון; אופייה של חיפה, כעיר מעורבת עם מסורת ארוכה של דו קיום, מחייב הכללה של אמנים אלו. לרגל חגיגות ה-70, תרם עבד עאבדי, אמן חיפאי פורץ דרך, את העבודה שלו "פועלים" (1962) למוזיאון. היעד השני של ד"ר בן מאיר הוא חיזוק מעמדו של מוזיאון חיפה לאמנות כמרכז תרבות שמחולל שיח ויצירה והידוק קשריו עם קהילת האמנים של העיר.

רונה יפמן, "Pure" (טהור), 2001, הדפסת צבע

רונה יפמן, "Pure" (טהור), 2001, הדפסת צבע

מתוך האמונה, כי לאמנות כוח לחולל דיון ציבורי, התערוכה רצופה מפגשים בין יצירות שמובילים לשיח חשוף ואותנטי בתוך החברה הישראלית. לדוגמה, בגלריה אחת ניצבים זה ביחס זה התצלום האייקוני של דוד עדיקא "יופי" (מירי בוהדנה), שמתאר יופי מזרחי שאינו מתיישר לפי אידיאל היופי המערבי, ציורו העוצמתי של עבד עאבדי "פליטים ממתינים לשיבה", ויצירת המופת "לשכת העבודה" של גרשון קניספל, המתארת פועלים ערביים ויהודים מזרחיים עומדים בתור ללשכת העבודה בשותפות גורל חוצת מגזרים. התבוננות בשלוש עבודות אלו יחד מעלה שאלות על שותפות ערבית ויהודית-מזרחית בישראל.

"דרך חיפה", מוזיאון חיפה לאמנות; פתיחה חגיגית: יום חמישי, 17 ביוני, 19:00; נעילה: 1 בינואר 2022; אוצר: ד"ר קובי בן מאיר.

 


 

 


 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר