מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי יותר מ-1700 ילדים (עד גיל 14) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020, כשליש מהם, 529 ילדים, נפגעו בשעות אחר הצהריים בין השעות 19:00-16:00. הנתונים חושפים עוד, כי בשנת 2020 נהרגו בשעות אחר הצהריים 11 ילדים (מתוך 25 ילדים שנהרגו בשנה זו) ו-47 נפצעו באורח קשה.
בחיפה נפגעו 191 ילדים (עד גיל 14) בתאונות דרכים בין השעות 19:00-16:00 בעשור החולף (2011-2020), מתוכם ילד אחד נהרג ו-16 נפצעו באורח קשה. בשנת 2020 נפגעו בשעות אחר הצהריים בעיר 12 ילדים.
מזג האוויר החם של עונות האביב והקיץ והאור הממושך, שמביא איתו שעון הקיץ, מוציאים ילדים רבים מהבתים לבילוי בשעות אחר הצהריים וחושפים אותם לסכנות בכבישים. מבדיקת עמותת אור ירוק עולה, כי שעות אחר הצהריים מסוכנות ביותר עבור ילדים, ובהן נפגעים קטנטנים רבים. שעות אחר הצהריים בעלות מאפיינים מיוחדים: כאשר במהלכן מסתיימות הפעילויות במסגרות החינוכיות, הכבישים עמוסים בנהגים השבים מיום העבודה, הילדים מסתובבים ומשחקים ברחובות וכל זאת במיוחד בחודשי הקיץ.
מרבית הילדים הנפגעים וההרוגים בשנת 2020, נפגעו בתחומי הערים והישובים – 324 (מתוך 529) ילדים נפגעו במהלך שעות אחר הצהריים בתחום העירוני, מהם תשעה ילדים נהרגו (מתוך 11 שנהרגו בשעות האלה בכל כבישי הארץ) ו-38 נפצעו באורח קשה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "מדינת ישראל נחשבת לאחת המדינות המסוכנות להיפגעות ילדים בתאונות דרכים. הסיכון גובר בשעות אחר הצהריים כאשר ילדים קטנים משחקים ומבלים מחוץ למסגרות החינוכיות ומסתובבים ברחובות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם הרשויות המקומיות, חייבים לדאוג לבטיחות לילדים על ידי הצבת פסי האטה במיוחד בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים כמו גני שעשועים, פארקים ובתי ספר. זהו פתרון זול, קל לביצוע ואפקטיבי בצמצום מספר התאונות והנפגעים. המדינה צריכה להפסיק להטיל את האשם על הילדים הנפגעים, לקחת אחריות ולנקוט בצעדים אקטיביים למנוע את הילד הבא שייפגע".
תגובות