סוכרת מסוג 1 מהווה כ-10 אחוז מכלל מקרי הסוכרת ונגרמת מהיעדר מוחלט של אינסולין בשל הרס התאים בבלוטת הלבלב האחראים להפרשתו. כתוצאה מכך, החולים בה תלויים בהזרקת אינסולין למשך כל ימי חייהם. מטופלים אלה זקוקים לליווי צמוד ולשעות רבות של מפגשי תמיכה והדרכה בשל מורכבות הטיפול, האינטנסיביות הטיפולית הנדרשת, השימוש בטכנולוגיה מתקדמת, כמו משאבות אינסולין חדישות, יחד עם אורח חיים ותזונה מוקפדת עם השלכות על איכות החיים והתפקוד היומיומי. להצלחת הטיפול והבטחת ההצמדות להמלצות, חשובה התאמת המסרים למשתנים סוציואקונומיים, תרבותיים ורגשיים של כל מטופל, בתפירה אישית.
מערכת רגילה של מרפאת סוכרת אינה ערוכה למתן מענה מקיף כזה, בשיחות ממושכות, ולכן יזמה אורית ויזינגר, אחות מומחית בסוכרת ורכזת הסיעוד בסוכרת של כללית במחוז חיפה והגליל המערבי, הקמת יחידה ייעודית, בהובלתה של אחות מומחית בסוכרת. השירות הייחודי פועל במסגרת מרפאת הסוכרת לטיפול בחולי סוכרת מסוג 1 שממוקמת במרכז הרפואי לין, בניהולה של ד"ר מיכל גרשינסקי. השירות נועד לחולי סוכרת סוג 1 בני 40-18, בנפרד מהמרפאה לסוכרת הנעורים של כללית עבור ילדים.
השירות ביחידה כולל ייעוץ לגיבוש יעדי טיפול פרטניים של המטופל, ויסות הטיפול התרופתי ואיזון המחלה וסימפטומים שיאפשרו תפקוד יומיומי ואיכות חיים, הכוונה והדרכה למטופלים ולמשפחותיהם, איתור מוקדם ככל האפשר של חריגות במצבו של המטופל והפנייתו להמשך טיפול.
מדובר בטיפול מורכב המחייב התאמה ושינוי כל העת. ויזינגר, התמקצעה גם בטכנולוגיות מתקדמות בהם משתמשים חולי סוכרת מסוג 1, הכוללים משאבות אינסולין ומדי סוכר רציפים. היא בקיאה מאוד בתוכנות הייעודיות להורדת נתונים ובעלת יכולת לנתח את הנתונים המתקבלים ממנה ולכן ביכולתה להדריך ולכוון את הטיפול, כולל שינוי הנדרש, במידת הצורך. פלטפורמה דיגיטלית זו מסייעת במתן רשת תמיכה ומתן מענה מדויק ואישי יותר למטופלים באופן משמעותי.
בנוסף על מפגשים פרונטליים, ניתן גם ייעוץ מרחוק על ידי ניטור הנתונים בשלט רחוק או מידע שמעביר המטופל למרפאת הסוכרת על ידי פריקת נתונים אותם הוא מבצע בביתו. מתן ההדרכה וההכוונה מרחוק מסייע בשיפור רצף הטיפול והגברת היענותם של מטופלים, שרובם צעירים, עסוקים בלימודים, עבודה ומשפחה צעירה ואינם ששים לשיבוש רב בשגרת חייהם היומיות.
האחות עובדת בשיתוף מלא עם רופאי הסוכרת במרפאה, הדיאטניות והעובדת הסוציאלית, והמידע לגבי החולים המטופלים ביחידה עוברים באופן רציף לצוות הרב מקצועי.
מתחילת ינואר, אז החלה המרפאה לפעול, כבר טופלו בה כ-60 אנשים, והתגובות חיוביות ביותר. "הזמן שמוקדש לי על ידי אורית ורמת ההסבר אינם מובנים מאליהם", מספרת שירה, בת 32. כעורכת דין ואם לשניים שאובחנה רק בסוף שנות ה-20 לחייה כחולה בסוכרת נעורים. "השירות הזה ממש הציל אותי, ואני היום הרבה יותר מאוזנת ובעיקר פחות מבוהלת. יודעת תמיד שיש לי כתובת לפנות אליה ולקבל מענה מושקע, והכל בכללית ללא עלות".
לאור הצלחת השירות שפועל כיום לשירות כלל המחוז בלין, מתוכננת הפעלת שלוחה נוספת גם בקריית הבריאות זבולון בקריות.
תגובות