774 תאונות דרכים במעורבות של רכבים כבדים (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה) אירעו בשנת 2020 בתחום העירוני בישראל, כאשר 43 מהן אירעו בחיפה. בעשור האחרון (2020-2011) אירעו בעיר 677 תאונות דרכים במעורבות של כלי רכב כבדים, שעשר מהן היו קטלניות (תאונה עם הרוג אחד לפחות).
מנתונים שפרסמה עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בשנת 2020 התרחשו בכבישי ישראל 1,565 תאונות דרכים במעורבות של רכב כבד, ש-70 מהן היו קטלניות. עוד עולה כי בעשור האחרון אירעו יותר מ-23,000 תאונות דרכים במעורבות של רכבים כבדים בכבישי הארץ, ש-1,024 מהן היו קטלניות.
מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה: "במקרה של תאונה עם רכב כבד, הסיכון לפגיעה קשה וקטלנית הוא גדול. נהגי המשאיות והרכבים הכבדים, שנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק, הם כפצצה מתקתקת ועלולים לגרום בכל רגע לתאונה רבת נפגעים. לאחר מאבק ממושך של אור ירוק אושרו התקנות לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי שימנע מנהגים מקצועיים לעבוד שעות רבות מעל המותר ולסכן את החיים של כולנו בכביש. חבל שנאלצנו לחכות כל כך הרבה שנים לאישור של מכשיר שכבר בשנת 2006 אושר לשימוש באירופה. מדובר באביזר בטיחות מציל חיים, ולא ברור מדוע עד כה נמנע השימוש בו בישראל".
קיטה מסר עוד כי "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לנצל את התקנות החדשות ולבצע רפורמה שלמה בכל הקשור להסדרת תחום הרכב הכבד בישראל. יש לגייס ולהכשיר נהגים חדשים ואיכותיים, לצמצם את שעות הנהיגה הרבות ולהגדיל את מערך האכיפה לתקינותם של כלי הרכב הכבדים. אסור להחמיץ את ההזדמנות הזאת שיכולה להביא להפחתה משמעותית בתאונות הדרכים שבהן מעורבים כלי רכב כבדים. חייבים לפעול ליישום תקנת הטכוגרף הדיגיטלי ולהגברת המודעות והאכיפה. רק כך נוכל למנוע תאונות מיותרות ולהציל חיים".
לך!
ואיפה הייתה המשטרה? עשור שלם שביבי מנהל מנטליות של משפחת פשע אז למה שהמשטרה תאכוף את הפושעים?