הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) במינהל התכנון של משרד האוצר קיימה דיון בתוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42) – אחת מתוכניות המתאר הארציות החשובות ביותר לחיפה. את התוכנית יוזמים משרד התחבורה ומינהל התכנון ומטרתה היא לקבוע את הפרישה העתידית של תשתיות התחבורה הארצית, לרבות בחיפה.
מצגת שהוצגה בדיון מלמדת כי בשנת 2040 מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל יאמיר לחמישה מיליון במצב של "עסקים כרגיל", כלומר ללא התערבות תכנונית שתפחית את מספרם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בסוף שנת 2017 היו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב פרטיים, ולפי המצגת שהוצגה בדיון, מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל בסוף שנת 2011 היה 2.21 מיליון. ביחס לנתון זה צפוי בשנת 2040 גידול של 226 אחוז במספר כלי הרכב הפרטיים, ובהסתמך על המגמות הידועות בשנים האחרונות, חלק ניכר מהגידול צפוי בחיפה.
לפי נתוני הלמ"ס, בסוף 2017 היו רשומים בבעלותם של תושבי חיפה 108,007 כלי רכב פרטיים, כאשר בכל אחת מהשנים האחרונות גדל מספר כלי הרכב שבבעלות החיפאים בכמה אלפים ביחס לשנה הקודמת. לכן אחת ממטרותיה של התוכנית החדשה היא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, בדגש על מערכות תחבורה עתירות נוסעים. לפי המצגת, "באזורים שבהם מתוכנן שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית יותאמו פרישת שימושי הקרקע ועוצמתם לנגישות המוגברת". עוד צוין במצגת כי "התמ"א תשמש גם כמסגרת להטמעת משמעויות נוספות לחדירה של תחבורה חשמלית, שיתופית ואפילו אוטונומית".
לפי תחזית אוכלוסייה הכלולה במצגת מתבססת התמ"א על ההערכה שלפיה בשנת 2040 מספר תושבי מחוז חיפה יהיה 9.6 אחוזים בלבד מאוכלוסיית ישראל לעומת 43.6 אחוז במחוזות תל אביב והמרכז יחדיו, 16.9 אחוז במחוז הצפון, 15.7 אחוז במחוז הדרום ו-14.1 אחוז במחוז ירושלים. בהתייחס לגידול האוכלוסייה הצפוי צוין במצגת: "ככלי להתמודדות עם הביקוש הצפוי, תמ"א 42 מניחה תשתית למערכת תחבורה ציבורית ושיתופית. מערכת זו מבוססת על הרחבת דרכים קיימות. בכך שומרת התמ"א על שני עקרונות חשובים – הגברת הנגישות בתחבורה ציבורית וייעול השימוש בקרקע באמצעות הרחבת תשתיות קיימות".
תגובות