מועצת העיר חיפה תתבקש בישיבתה מחר (שלישי) לאשר את שני ספרי התקציב של העירייה לשנת 2019 – התקציב הרגיל ותקציב הפיתוח – אך מתברר כי תקציב הפיתוח, אשר מסתכם בכמיליארד שקל, הוגש לחברי המועצה ללא דברי הסבר שאמורים לבאר את סעיפי ההקצאות בו.
תקציב שנתי משקף את תוכנית העבודה העירונית, ולכן אישורו הוא אירוע מוניציפלי חשוב ביותר. התקציב הרגיל, המיועד למימון השירותים השוטפים לתושב, מסתכם השנה ב-2,310,088,000 שקל, ואילו תקציב הפיתוח, המיועד למימון פרויקטים שונים מעבר לפעולות השגרתיות, בעיקר בתחומי הבינוי והתשתיות, עומד השנה על 931,740,000 שקל.
למרבה האבסורד, הוגש ספר תקציב הפיתוח לחברי המועצה לקראת הישיבה מחר ללא דברי הסבר, כאשר סעיפי התקציב מקודדים באופן לקוני. לעומת זאת, לתקציב הרגיל צורפו דברי הסבר. שני התקציבים כבר אושרו על ידי ועדת הכספים של העירייה בישיבתה בסוף ינואר, אך גם לחברי ועדת הכספים הוגש ספר תקציב הפיתוח ללא דברי הסבר.
חשיבות צירופם של דברי הסבר לתקציב הפיתוח היא רבה. בעוד שהתקציב הרגיל מתאפיין ככלל במבנה שגרתי, תקציב הפיתוח הוא דינמי ומשקף מוצרים חדשים שאמורים להיות בעלי ערך מוסף לפיתוח העיר. גם בקדנציה הקודמת הוגשו תקציבי פיתוח שנתיים ללא דברי הסבר, אך הציפייה היתה שראש העיר החדשה עינת קליש רותם תשנה נוהג זה. פענוח פשר ההקצאות בתקציב הפיתוח של העירייה לשנה הנוכחית הוא נחוץ מאוד לצורך התרשמות מכיווני הפיתוח שאליהם מובילה הנהגת העירייה החדשה, אך למרות ש"כלבו – חיפה והצפון" העביר לדוברות העירייה כבר לפני שישה ימים שאלות לביאור של 25 סעיפים בתקציב הפיתוח, הפנייה נותרה ללא מענה.
לצורך התרשמות הקוראים מחיוניותו הציבורית של המידע, להלן שאלות שהעברנו לדוברות העירייה בקשר ל-15 מהסעיפים:
6,000,000 שקל ל"תחבורה ציבורית בנוה שאנן"
מהי מהות הפרויקט? באיזה כלי תחבורה ציבורית מדובר והיכן מוצעת פעילותו? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע? האם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו?
1,500,000 שקל ל"דרגנועים ברחבי העיר"
היכן יוקמו הדרגנועים ומה קיים בשטח כיום? מהו השיפור שיושג באמצעות הדרגנועים? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע? האם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו?
200,000 שקל ל"סקר כמות חזירי בר בחיפה"
מהי מטרת הסקר? באיזה אופן יבוצע הסקר?
10,000,000 שקל ל"שיקום רחובות ומתחמים"
היכן יבוצע השיקום? מהן הפעולות המתוכננות במסגרת עבודות התשתיות בכל רחוב ומתחם?
400,000 שקל ל"שדרוג כיכרות"
בכמה כיכרות מדובר והיכן הן נמצאות? מהן פעולות השדרוג המתוכננות?
20,000,000 שקל ל"שבילי אופניים ברחבי העיר"
היכן יוקמו השבילים ומהו אורכם הכולל? האם קיים רצף גיאוגרפי בין השבילים? האם השבילים יוקמו לצד עורקי תנועה קיימים, ואם כן, מה קיים כיום בשטח שבו הם מתוכננים?
2,450,000 שקל ל"ביצוע רחוב בלפור"
מהי מהות הפרויקט והאם מדובר בחידוש תשתיות לכל אורכו של הרחוב? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע? האם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו?
650,000 שקל ל"מיזמים תיירותיים"
מהם המיזמים ומהן הציפיות מביצועם?
50,000,000 שקל ל"פרויקט הרכבל"
מהי עלות הפרויקט בכללותו? האם ההקצאה הנוכחית משלימה את תקצוב הפרויקט?
3,000,000 שקל ל"תכנון תחבורה ציבורית"
באיזה כלי תחבורה ציבורית מדובר והיכן מוצעת פעילותו?
200,000 שקל ל"נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) בהדר"
האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע? האם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו? היכן יסומן הנת"צ ומה קיים כיום בתוואי שבו הוא מוצע?
10,000,000 שקל ל"מסוף התחבורה הציבורית מרכזית המפרץ"
מהם מרכיבי הפרויקט והיכן במתחם המסוף הפעיל הוא יבוצע?
3,300,000 שקל ל"מטרונית – רכבת קלה"
האם מדובר במטרונית או ברכבת קלה? האם מדובר בקו חדש של המטרונית, ואם כן, היכן הוא יעבור? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע?
240,000,000 שקל ל"חיבורי נמל – תכנון וביצוע"
לספר התקציב צורף מכתבו של גזבר העירייה ג'אקי ואקים לחברי המועצה, ולפיו ההקצאה מיועדת לסלילת כביש הגישה לנמל המפרץ. מהו תוואי הכביש והאם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו? מי מתקצב ומבצע את שני המרכיבים הנוספים של תוכנית חיבורי הנמל – מסילת הרכבת ומנהרת התשתיות?
7,700,000 שקל ל"תחבורה ציבורית ברכס הכרמל"
מהי מהות הפרויקט? באיזה כלי תחבורה ציבורית מדובר והיכן מוצעת פעילותו? האם מדובר בתקציב לתכנון או לביצוע? האם ההקצאה תספיק לביצוע הפרויקט במלואו?
התקציב הרגיל של העירייה משקף גידול של 96 מיליון שקל ביחס לשנה שעברה. בתקציב ההוצאות ניכר ביחס לאשתקד גידול משמעותי במינהל החינוך (58 מיליון שקל), במינהל התפעול (18.5 מיליון שקל) ובמינהל הרווחה (12.5 מיליון שקל). לעיונם של חברי המועצה הועבר ניתוח של גזבר העירייה לתקציב הרגיל, ולפיו בתחום ההוצאות מרכיב השכר (1.115 מיליארד שקל) מהווה 48 אחוז מהתקציב, לעומת הוצאות העירייה לפעולות (876 מיליון שקל) המהוות 38 אחוז מתקציבה. שבעה אחוזים מתקציב ההוצאות העירוני (159 מיליון שקל) יועברו השנה לפירעון מלוות. בתחום התקבולים, הכנסות העירייה מארנונה (1.521 מיליארד שקל) מהוות 66 אחוז מסך הכנסותיה. הכנסות העירייה מהממשלה (577 מיליון שקל) מהוות 25 אחוז מסך הכנסות העירייה.
פשוט טירוף מערכות !!!! לנסות ולהעביר כאלו סכומי עתק, ללא הסברים מינימליים וללא שקיפות ציבורית !!!! מטורף לחלוטין !!!
קליש – הגיע הזמן לשנות ולעדכן את השיטה הגרועה הזו !
זה למשל יהיה שינוי חיובי שיזכרו לך לטובה – קדימה קחי החלטה נאורה וחשובה לשקיפות ציבורית !!!
כולם משקרים לנו ושודדים הלאה ארנונה מטורפת
הבנתם איך הם שיקרו לעיר?
"משרד התחבורה יממן את הרכבל, לכן לא ניתן לבטלו"
מה מסתבר?
עיריית חיפה מעבירה 50 מליון שקל בתור התחלה למימון הרכבל ואחרכך תצטרך לממן את הגרעונות.
עושים צחוק מהציבור
טירוף מערכות זה בלשון המעטה
200,000 שקל לסקר כמות חזירי בר בחיפה??
כנראה שאין הומלסים
אין ילדים שצריכים סייעות בגנים
אין קשישים שצריכים סיוע במזון
יש כסף לחזירי בר
לאה הוא הכינוי
כל הכבוד לעינת קליש רותם. מרגישים שחיפה צועדת קדימה, בתקווה.