עמותת אור ירוק פרסמה היום (שני) נתונים על מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים בעשור האחרון (2018-2009). מהנתונים עולה כי בתקופה זו אירעו בחיפה 1,570 תאונות דרכים במעורבות של נהגים צעירים (גילאים 24-15), ש-23 מהן היו תאונות קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות. בשנת 2018 התרחשו בעיר 164 תאונות דרכים במעורבות של נהגים צעירים, שתיים מהן היו קטלניות.
מהנתונים שפרסמה עמותת אור ירוק, אשר מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בשנת 2018 אירעו ברחבי הארץ קרוב ל-4,000 תאונות דרכים במעורבות של נהגים צעירים. בשנה זו אירעו 288 תאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות, כאשר ביותר משליש מהן – 97 תאונות – היו מעורבים נהגים צעירים. עוד עולה מהנתונים כי יותר ממחצית מהתאונות במעורבות של נהגים צעירים בשנת 2018 אירעו בתחום העירוני – 2,570 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והיישובים 35 היו תאונות קטלניות ו-349 היו תאונות קשות.
מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה: "בכל שנה מעורבים אלפי נהגים צעירים בתאונות דרכים, רבות מהן קטלניות. הנתונים הקשים צריכים להוביל את המדינה ואת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להתייחס ולטפל באופן ממוקד במאפייניה הייחודים של אוכלוסייה זו ולדאוג להגביר את אכיפת המשטרה באמצעות תוספת של ניידות ושוטרים, בעיקר בסביבת מקומות בילוי של צעירים ובמיוחד בסופי שבוע. נהיגה של צעירים מאופיינת לרוב בחוסר יכולת להתמודד עם סיטואציות של נהיגה וצפייה מראש של תרחישי הסכנה שעלולים להתרחש, ובשל כך הם פגיעים יותר. רבות מהתאונות של הנהגים הצעירים מתרחשות בשעות הלילה ולאחר הבילויים, והטיפול באוכלוסייה צריך להיות בהתאם".
מחקר חדש ורחב היקף של עמותת אור ירוק חושף כי כל צעיר שני (50 אחוז) מודה כי נהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. המחקר כלל כ-50,000 תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתוכנית "סינמה דרייב" שמפעילה העמותה בשיתוף עם משרד החינוך בבתי הספר בארץ. הנתונים נאספו ממאות בתי ספר מ-1 בספטמבר 2017 ועד 30 ביוני 2018. מנתוני המחקר עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, בנהיגה במהירות מופרזת, בנהיגה ללא חגורת בטיחות ובשליחת הודעות במהלך נהיגה כמעשה מסוכן.
תגובות