הנהלת חטיבת הביניים של בית הספר עירוני א' בחיפה משתמשת במשחק הקלפים טאקי לאימון צוותי הפדגוגיה בבית הספר ולסיוע לתלמידים להשיג יעדים שנקבעו להם. השימוש בטאקי הוא חלק מהתוכנית "חינוך אישי לצמיחה ולמנהיגות בשילוב תורת הפסיכופדגוגיה", ובמסגרת זו משחקים התלמידים בכיתה את המשחק ביחד עם המחנכים.
כל תלמיד בתורו מרים קלף מחפיסת הקלפים שמונחת במרכז הכיתה, אך בשונה מהכללים במשחק הרגיל, מטרת המשחק בבית הספר היא לעמוד במשימה שמציב הקלף. מי שמרים את הקלף "עצור" מהחבילה צריך להתייחס בדבריו לגורמים המעכבים אותו להשגת היעדים שנקבעו לו; מי שמרים את הקלף "שנה כיוון" צריך לדבר על השינוי שאותו הוא מבקש לבצע כדי להשיג את היעדים שנקבעו לו; מי שמרים את הקלף "פלוס" מדבר על גורמים מקדמים, כלומר מי או מה סייע לו כדי להשיג את היעד; מי שמרים את הקלף "טאקי" מספר על הצלחותיו בשנת הלימודים ועל היעדים שהשיג; ומי שמרים את הקלף "שנה צבע" מספר על מי שסייע לו להגיע ליעד ולמי הוא רוצה להודות.
בבסיס הגישה הזו מציב בית הספר לכל תלמיד יעדים ודרכי פעולה להשגתם. השגת היעדים יוצרת אצל התלמיד תחושת ביטחון בעצמו ובבית הספר, מגבירה את אמונו ביכולותיו ובמערכת, משפרת את הלמידה וגורמת לו לגלות מעורבות חברתית.
לאחר שמנהלת עירוני א' יפית כהן הביאה את המשחק לבית הספר ביקשה מנהלת חטיבת הביניים חני גרינברג מצוות המורים לקחת חלק בתהליך ולשחק את המשחק בישיבות הצוות, תוך התייחסות ליעדים של בית הספר, של השכבות ושל הכיתות. בדומה לתלמידים התבקשו המורים להתייחס לגורמים שמעכבים אותם להשיג את היעדים שהציב להם בית הספר ולהתייחס לשינויים שהם מתכוונים לעשות כדי לעמוד ביעדים אלה.
את משחק הטאקי המציא לפני 36 שנה החיפאי חיים שפיר ואייר אותו הגרפיקאי החיפאי ארי רון ז"ל, שאייר גם את הספר "איה פלוטו". בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" אמר שפיר: "אני שמח וגאה שבית הספר אימץ את הטאקי לחיקו. הטאקי הפך ליותר ממשחק, הוא כבר נכס תרבות, וכמו כל נכס תרבות הוא מקבל בשלב כלשהו חיים משלו. זה כבר יותר גדול ממני, ואנשים לוקחים את המשחק הזה לאן שהם רוצים. כשהמצאתי את הטאקי ידעתי שהוא משחק טוב, אבל לא האמנתי שהוא יזכה להיות מזהה תרבות. הייחודיות של המשחק היא שלא צריך להשקיע מאמץ גדול כדי לקבל תמורה. זה לא כמו לשחק שחמט".
מה לצפות מאחד מביה"ס החלשים בחיפה?
עירוני א' היה פעם פירמה.מוסד של ממש.בשנות ה70 וה80 הוא ידע פריחה כמו כל השכונה בימים האלה.כיום השכונה הפכה ישנה ומוזנחת,הצעירים מעדיפים את הכרמל(או את המרכז)וכך גם נראים מוסדות החינוך בשכונה.מורים בשכר גבוה ובתנאי עובדי מדינה משחקים טאקי במקום ללמד..שיטה חדשה לאבטלה סמויה?
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
אחד הבתי ספר הגרועים . עם הנהלה בריונית – חובה להחליף את כל ההנהלה, הורסת את בית הספר . מי שיבדוק יכול לראות שעשרות מורים ביקשו לעבור לבתי ספר אחרים לאור העובדה שההנהלה בריונית .
שרון רחמים [email protected]
אני יצרתי את האדפטציה למשחק החינוכי, וערכתי את הקלפים, שנעשה להם גזור והדבק מקבוצת "מורות משקיעות בפייסבוק" הייתי שמחה אם בית הספר היה נוהג בהגינות ומעניק קרדיט .
שרית מלר
מי שיצרה את המשחק היא מורה מוכשרת בשם שרון רחמים שפרסמה אותו בקבוצת הפייסבוק מורות משקיעות. בתי ספר רבים בכל הארץ משתמשים במשחק שבנתה בעקבות השיתוף שלה.
מן הראוי לתת לשרון קרדיט בכתבה ולא לנכס את הדבר למנהלת ולצוות בית ספר עירוני א.
אם לא יעשה תיקון זה כתם ובושה לאנשי החינוך שכך מתנהגים בחומרים של אחרים ופוגעים ברצון של מורים לשתף ולחלוק מעשייתם.