עוד מוקדם לדעת מה יעלה בגורל רכבל מהצ'ק פוסט לאוניברסיטת חיפה שראש העיר עינת קליש רותם מתנגדת להקמתו, אבל בחיפה יש כבר שנים רכבל מתפקד. רכבל בת גלים, המכונה “הביצים של גוראל”, הוא קו הרכבל העירוני הראשון, ולפי שעה היחיד, בישראל.
בעוד שהרכבל המתוכנן מיועד לשמש כלי תחבורה יומיומי ולהוביל סטודנטים ועובדים למוסדות האקדמיים ובחזרה, רכבל בת גלים הוקם ומתפקד כאטרקציה תיירותית. הוא מחבר בין חוף הים והטיילת הישנה של בת גלים לבין הכנסייה, המנזר הכרמליטי ושלל המסעדות המצויות במתחם העליון של סטלה מאריס.
אין זה סוד כי רכבל בת גלים סובל כבר שנים רבות מחוסר אטרקטיביות משוועת. מספר הנוסעים היומי בו הוא נמוך מאוד. רובם ככולם הם דווקא ישראלים שזוכרים לו חסד נעורים, בעוד שמספר התיירים המרחפים מעל לשדרות ההגנה ולמוזיאון חיל הים היא קטנה מאוד ובלתי מורגשת כמעט. פתיחתו לפני כמה שנים עבור הסטודנטים של מכללת גורדון לחינוך כדי לפתור להם את מצוקת החנייה ליד המכללה אמנם הגבירה מעט את השימוש בו, אך ככלל – מצבו הוא עגום למדי. ולא בכדי.
הסיבה לכך היא פשוטה ומצערת. כדי שרכבל ישמש אטרקציה תיירותית אין די בנוף הנפלא הנשקף מקרוניותיו. יש צורך בסיבה אמיתית כדי להשתמש בו. על מנת שהרכבל יהווה את מה שהועידו לו, על טיילת בת גלים לעבור שיקום רציני, כולל פתיחת בתי קפה ומסעדות ויצירת פעילות תרבותית איכותית שתתקיים בו בכל ימות השנה – יום וערב. הציבור חייב לשוב אל הטיילת הוותיקה ולהחיותה מפני שזוהי רצועת הים היחידה בעיר שבה הבתים נושקים למים ואין חיץ מלאכותי ביניהם.
ולמעלה, על תחנת סטלה מאריס להוות נקודת ביקור חובה ולא רק כזו שמושכת צליינים. הכנסייה הקטנה היא נפלאה וגם המסעדות הן טובות, אבל איש לא יגיע לבת גלים המשמימה ויעלה ברכבל כדי לראות כנסייה זעירה וזהו, ועוד ישוב אחר כך ברכבל בדרך חזרה. חבל על הזמן המבוזבז.
לפיכך, על העירייה ועל הכנסייה לקחת על עצמן כמשימה עירונית ראשונה במעלה תכנון מחדש של כל מתחם סטלה מאריס, לרבות הדרך העולה אל הכנסייה מרחוב הגפן. הנוף הנשקף מהדרך לכיוון הים הוא עוצר נשימה – מגשר אלנבי במערב ועד למפרץ חיפה במזרח, והמפרץ העמוק המשתרע עד לאופק – אבל אי אפשר לראות אותו מהכביש ורק בודדים טורחים לעלות או לרדת במדרכה בשל התלילות הקשה.
הפתרון הוא להרחיב את המדרכה מאוד ולמתן את תלילותה (למשל, באמצעות הפיכתה למשטחים מישוריים המסודרים בהדרגה כטראסות ומחוברים זה לזה בדרגנוע ושיפועים קצרים) תוך גלישה אל מעל לתהום באמצעות שביל תלוי, בדומה לזה שהוקם בראש הנקרה.
אם תורחב הדרך לעשרה מטרים לפחות ויוצבו בה ספסלים, תאורת לילה חיוורת ונקודות תצפית מרווחות, ואם ינגנו שם נגני רחוב או יועמדו מופעי רחוב פתוחים לקהל, הקהל והתיירים יבואו. העגינה בתחנת הרכבל העליונה לא תהיה לחינם. בתום טיול בוקר מהנה בטיילת בת גלים המשוקמת יוכלו המטיילים לעלות ברכבל (המשופץ), ליהנות מנוף משכר, לסייר בכנסייה, לאכול ארוחת צהריים באחת המסעדות במתחם, ואז לעשות את הדרך למטה ברגל, בדרך סטלה מאריס המורחבת והנעימה לטיול, בעודם משקיפים על נוף המפרץ.
למטה הם כבר יוכלו להמשיך עד לשדרות בן גוריון ולבלות שם ערב מואר, צבעוני וקולינרי. כשתיפתח גם חזית הים ליד הנמל יהיה אפשר לסיים שם את הערב עם בירה טובה מול רחש הגלים. והנה לכם סיבה נפלאה להגיע לטייל בחיפה.
הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל
ערן
כדאי להתחיל מלפנות את הבסיס הצבאי והרי בניין המגדלור העותמני, כרגע סגור, הוא בניין מהמם ולב המקום. גם טיילת בת גלים חייבת שיקום ושביל אופניים. זה יקרה בקרוב.