מפרוטוקול הישיבה שקיימה ביום שלישי הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) במשרד האוצר ואשר הופץ היום עולה כי היא החליטה לקדם את תוכנית עורף נמל חיפה מבלי להציע צמצום בשטח של 4,800 הדונמים המיועדים בה לפעילות נמלית-תעשייתית.
שטח עצום זה מיועד בתוכנית לעורף נמל, שבו ניתן יהיה להקים מרכזים ופארקים לוגיסטיים, שירותים עסקיים ומשרדים נמליים, ובחלק מהשטח ניתן יהיה גם להציב מכולות בשטחים פתוחים.
את התוכנית, שמנציחה את מפרץ חיפה כאזור נמלי-תעשייתי אפרורי ומסמלת את זניחת הרעיון להקים שכונות מגורים באזור זה, יוזמים מינהל התכנון שבמשרד האוצר וחברת נמלי ישראל (חנ"י). הקרקעות שבשטחן חלה התוכנית נמצאות בין העיר התחתית לקרית חיים, והיא כוללת למעשה את כל שטחי מפרץ חיפה בתוך חיפה, למעט מתחמי בתי הזיקוק והצ'ק פוסט.
לצד האפשרות שמייצרת התוכנית להצפת המפרץ במחסנים, קיים בה סעיף המאפשר "שימושים נוספים" מכל סוג במקום שימושי עורף הנמל, וזאת באישור של הוועדה המחוזית. בגרסתה הקודמת נקבע בהוראות התוכנית כי השימושים הנוספים יותרו "תוך מתן עדיפות לשימושים נמליים", אך הוולנת"ע החליטה לבטל את התעדוף ובכך אפשרה גמישות נוספת להקמת מפעלי תעשייה כבדה בשטח התוכנית, שממילא מאפשרת את הקמתם, בכפוף להכנת תוכנית מפורטת, כפי שעולה מההוראות בנושא חומרים מסוכנים אשר כלולים בתוכנית.
ממינהל התכנון נמסר לאחר החלטת הוולנת"ע: "מדובר בתוכנית שלראשונה תסדיר את השימושים המותרים בשטחי התפעול והלוגיסטיקה שבעורף נמל חיפה, וזאת כדי לאפשר את פיתוח המגורים והתעסוקה באזור. התוכנית מהווה מסגרת תכנונית כוללת לפיתוח נמל חיפה והממשקים בינו לבין המרחב העירוני הסובב אותו. כמו כן, התוכנית נותנת מענה לשינויים שחלו בתחום הספנות והנמלים, ובכללם גידול בהיקף המטענים והצורך בפיתוח שירותים לוגיסטיים הקשורים בפעילות הנמל. התוכנית מבטיחה את שימור נחל הקישון ופיתוח פארק לאורכו, אזור שעד היום ייעוד הקרקע בו היה עבור תעשייה".
כעת תועבר התוכנית לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואם היא תאושר גם שם, ההכרעה בה תועבר לממשלה.
העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה
תגובות