בעלי מגרשים המיועדים לבנייה למגורים בגבעת זמר טוענים כי הימנעותה של עיריית חיפה מביצוע עבודות פיתוח התשתיות בגבעה גרמה לכך שמתעכבת במשך שנים הקמת השכונה המתוכננת בגבעה. בימים אלה נערכים בעלי המגרשים לנקיטת הליכים משפטיים נגד העירייה על מנת שהיא תחל בביצוע העבודות, ולצורך כך הם שכרו את שירותיו של עורך דין.
התוכנית להקמת השכונה החדשה בגבעת זמר יצאה לדרך כבר בשנת 2002 ואושרה בדצמבר 2011. עד היום לא מומשה התוכנית למרות שחיפה זקוקה לבנייה חדשה למגורים בהיקפים משמעותיים. התוכנית, שאותה יזמה העירייה עצמה, כוללת בניית 849 דירות בשטח של 215 דונם הנמצא בין השכונות רמות רמז, רמת אלמוגי, רמת ספיר וגבעת אורנים. לטענת בעלי המגרשים, למעט פריצת דרכים מכורכר בגבעה, שהסתיימה במאי 2015, ופעולה ספורדית וזניחה בהיקפה להנחת קטע אספלט באורך של כ־30 מטר בלבד סמוך לבית החולים פלימן, עד היום לא ביצעה העירייה בגבעה עבודות לפיתוח תשתיות, לרבות סלילת כבישים והתקנת מערכות מים וביוב. בעלי המגרשים טוענים כי העירייה נמנעת מביצוע עבודות הפיתוח למרות שהם העבירו לה את התשלומים הדרושים לשם כך, וכי בהיעדר התשתיות הם לא יכולים להגיש בקשות להיתרי בנייה לשם מימוש זכויותיהם.
אהרון קורן ויעקב נאור, שני תושבים שלמשפחותיהם זכויות בנייה להקמת דירות בגבעה, פנו בתחילת ינואר במכתב למהנדס העיר אריאל וטרמן ושטחו את טענותיהם הקשות בדבר עיכוב הבנייה בגבעה כתוצאה מהימנעות העירייה מביצוע עבודות הפיתוח. קורן ונאור, המייצגים 16 בעלי זכויות למגורים בגבעה, כתבו למהנדס העיר: "אנו קבוצת בעלי מגרשים בגבעת זמר העתידית פונים פעם אחר פעם לעיריית חיפה וללשכת ראש העיר על מנת לקבל מידע על הסיבה לעיכוב שנמשך למעלה משנתיים בפיתוח הגבעה. זוהי הפעם הראשונה שאנו פונים אליך על מנת למצות את התהליך לפני פנייה לערכאות. לאחר פניות רבות למחלקה לפניות הציבור בעירייה טלפונית ובכתב, ולאחר שנמסר לנו מלשכת ראש העיר – שנמנע מלזמן אותנו לפגישה בנושא – כי פיתוח הגבעה מתעכב בגלל אילוצים תקציביים, החלטנו לפנות אליך לפני הגשת תביעה על ידי עורך דין שאותו שכרנו למטרה זו. שילמנו לעירייה את כל עלויות הפיתוח ובאופן חסר אחריות היא החליטה להפנות את המשאבים לפיתוח אזורים אחרים. בפועל נפרצו דרכים ומאז יוני 2015 לא מבוצעות כלל עבודות בגבעה. אנו דורשים תשובה מהירה וחד משמעית לגבי לוח הזמנים ותוכנית הפיתוח של הגבעה".
בסוף ינואר השיב האגף לשירות ופניות הציבור של העירייה למכתבם של קורן ונאור: "קיבלנו את פנייתכם ולנוכח בירור שנערך עם ממלאת מקום ראש העיר חדוה אלמוג נשיבכם כי העירייה פועלת ללא ליאות לקידום סיום סלילת גבעת זמר. בבירור שנערך עם מינהל ההנדסה בעירייה נמסר כי הושלמו פריצות הדרכים בכל השכונה. היתרים ראשונים בחלק העליון שלה מוגשים בימים אלה והם יוצאו במהלך התקופה הקרובה. כמו כן, תקציב שנת 2017 של העירייה כולל תקצוב לעבודות תשתית נוספות שיאפשרו מתן היתרי בנייה בשטחים נוספים בשכונה".
חשוב להדגיש כי ממכתבה של העירייה עולה כי היא מכירה בחובתה לבצע את עבודות הפיתוח ומודעת לצורך בביצוען כתנאי לקידום היתרי בנייה בגבעה.
קורן: "תשובתה של העירייה לא הניחה את דעתנו, כי אין בה לוחות זמנים לביצוע עבודות התשתית בכל שטחי הגבעה". נאור: "לא השתכנענו ממכתבה של העירייה מכיוון שאין בו אמירה מחייבת וחד משמעית באשר ללוחות הזמנים לביצוע עבודות התשתית בגבעה".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "כמו כל שכונה אחרת בעיר, גם גבעת זמר נבנית בשלבים. במסגרת זאת הושלמה כבר הקמת הרחוב הראשון והונחו תשתיות לרבות מים, ביוב וניקוז. היתרים ראשונים ברחוב זה מוגשים בימים אלה וייצאו בתקופה הקרובה. בתוך כך, נפרצו מרבית הכבישים בשכונה ונבנו קירות תומכים. עבודות הפיתוח והתשתית מתוקצבות גם בשנת 2017 והן יימשכו על פי תוכנית העבודה באופן שיאפשר מתן היתרי בנייה בשטחים נוספים עד להשלמתה של השכונה".
העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה
אילן בורנשטיין
הבעיה האמיתית בקשר לגבעת זמר הנה שעד היום לא נפרצו כל הדרכים ולא ניתן לבצע את הכביש התחתון המזרחי בגבעה מאחר והוא כולל חניון ציבורי בשיפוע של 12% – דבר הנוגד את הנחיות התכנון המנחות את עיריית חיפה – מקסימום 5% שיפוע. ניתן בתכנון ברמה ירודה לספק חניון ציבורי בשיפוע של 8% אך הדבר לא רצוי. חניון בשיפוע 12% לא מתקבל על הדעת ולכן פריצת הרחוב לא התבצעה למיטב הבנתי. מאחר והכביש האמור לא נפרץ ולא בוצעו הקירות התומכים של כביש זה – חלקם קירות תומכים המשותפים לו לכביש מס' 1 בשכונה – אזי, לא ניתן להשלים את כביש מס' 1 – הכביש הראשי בשכונה המתחבר לכל יתר הכבישים – למעט רחוב הללויה העליון. לכן לא ניתן להשלים את הפיתוח של כביש מס' 1 ולכן לא ניתן להשלים את כל שאר הכבישים – למעט רחוב הללויה. יתרה מכך, בכלל הכבישים ברמת זמר – שהיא שכונה מצומצמת בהיקפה – קיימים כבישים מסוכנים בשיפוע אורכי חד וחריג בכל קנה מידה של 12% עד 12.7% שיפוע – באורך כולל של 588 מ' (כ-590 מ'). בשיפוע כזה לא ניתן לנהל אורח חיים סביר לו אנו מצפים בשנת 2017. בשיפועים כאלה לא מסיעים עגלת תינוק, לא נוסעים באופניים בירידה – סכנת חיים ולא בעלייה – שיפוע קשה מאד. קשישים, מבוגרים, ילדים ומוגבלים אינם מסתובבים ברחובות בהם שיפוע של 12% (דוגמת ה-500 מ' העליונים של שד' הציונות) – לכן, שכונה המתוכננת בצורה כל כך בעייתית עומדת כאבן שאין לה הופכין. ב-4 בינואר 2016 הוצגה על ידי לראשונה (בדיון בהתנגדויות לתכנית 'גבעת זמר – מרפסות זיזיות ומרתפים') טיוטת תכנית מתאר מתקנת למחדל החמור המייצרת דרכים נוחות ונגישות בשיפוע אורכי מקסימלי של 6% – כולל מסלולי אופניים. איש לא רצה להתייחס להצעתי. ביום 14/4/2016 העברתי למשרד מהנדס העיר חיפה את המסמכים בצורה מסודרת ובחודש יולי 2016 נמסר לי מכתב באומר שהכל כבר מבוצע ולא ישנו דבר. מאז קיימת התכתבות נוספת שעד כה לא הניבה דבר – ומחדל הנגישות הקשה – שכונת המגורים שתוכננה ברמה שאיננה מקובלת מאז פרסום הנחיות ראשונות של משרד השיכון ומשרד התחבורה בקשר לתכנון רחובות בערים בשנת 1983 – חי בועט ופוגע בציבור ואיש לא קם ממקומו לקידום הצעת התכנון שלי הפותרת את הבעיה.
עוד בעניין זה – רחוב הללויה הסלול – הוא בפני עצמו מחדל תכנוני ומחדל ביצועי הפוגע בבעלי המגרשים, בתיקון התכנית ובציבור בכלל. אוכל לפרט עוד והדברים הראשוניים הובאו רק לשם הצגה ראשונית וכללית של המחדל המתגלגל – הוא תכנון וביצוע לקוי של התשתיות בשכונות העיר חיפה – בכייה לדורות. אילן בורנשטיין