סיעת חיפה שלנו בראשותו של ראש העיר יונה יהב הגישה לבג"ץ עתירה למתן צו על תנאי נגד משרד הפנים, בדרישה שהמשרד ישלם לסיעה 2,071,116 שקל כחלק ממימון הבחירות בגין זכייתו בבחירות לראשות העיר – 880,340 שקל יותר מהסכום שמסתמן שהמשרד עשוי לתת לה ואשר עומד על 1,190,776 שקל.
הסוגייה המשפטית בעתירה מתייחסת לסעיף בחוק הרשויות המקומיות – מימון בחירות, שבו הצדדים חלוקים בשאלה לפי איזו תוצאה יש לחשב את סכום מימון הבחירות שמגיע לסיעה בגין זכייתו של יהב בבחירות לראשות העיר. בחיפה שלנו טוענים כי התוצאה הקובעת היא של הסיבוב השני, שבו ניצח יהב את דוד עציוני עם תמיכה של 62.5 אחוז מהקולות, ולא של הסיבוב הראשון, שבו הוא זכה רק ל-35.9 אחוז. עוד טוענים בסיעה כי מסתמן שהמשרד חישב את המימון לפי תוצאות הסיבוב הראשון.
בעתירה נכתב כי "סעיף 7(א)(4) מורה כי בגין זכיית מועמד הרשימה בבחירות לרשות המקומית, זכאית הרשימה לקבל מימון מפלגות בשיעור של 9.5 אחוזים מסכום המימון הכולל הקבוע בסעיף 6 לחוק המימון, וכי אם המועמד קיבל יותר מ-60 אחוז מהקולות יש להגדיל את סכום המימון באופן יחסי – עניין הרלוונטי למקרה דנן שבו מועמד הרשימה קיבל 62.58 אחוז מהקולות. לטענת העותרת (חיפה שלנו; ב"כ), הוראה זו מתייחסת לתוצאת הבחירות הסופית, קרי – במקרה של בחירות לראשות הרשות המוכרעות בבחירות חוזרות ('סיבוב שני'), לפי התוצאה של הסיבוב השני. לעומת זאת, לשיטת המשיבה (משרד הפנים; ב"כ), במקרה של בחירות לראשות הרשות שבהן אף מועמד לא קיבל יותר מ-40 אחוז מהקולות ולכן יש לקיים בחירות חוזרות, אין כלל תחולה להוראת סעיף 7(א)(4), אלא יש לראות את כל המועמדים כאילו הפסידו בבחירות ולשלם בגין הפסדם מימון מפלגות רק לפי הוראת סעיף 7(א)(5) לחוק המימון, אם מי מהם קיבל יותר מ-25 אחוז מהקולות".
עוד נכתב בעתירה כי "לשיטת המשיבה, העותרת אינה זכאית לקבל מימון לפי סעיף 7(א)(4), בגין היבחרות המועמד מטעמה בבחירות בכלל (9.5 אחוזים) וממילא גם אינה זכאית להגדלת המימון עקב זכייתו ב-62.58 אחוז מהקולות, אלא לשיטת המשיבה רק למימון כביכול בגין אי זכייתו בבחירות בסיבוב הראשון כאשר קיבל רק 35.98 אחוז".
בעתירה צוין כי "העותרת מימנה את מערכת הבחירות שלה בעיקר באמצעות הלוואות, שסכומן הכולל הגיע ל-2,394,800 שקל, וניהלה את מערכת הבחירות באופן מאוזן אשר הסתמך על מימון המפלגות כקבוע בחוק (לשיטת העותרים). משמעות הדבר היא שאם העותרת לא תקבל את מלוא מימון המפלגות המגיע לה כקבוע בחוק המימון לשיטתה, יהיו חסרים לה 880,000 שקל אשר חלק הארי שלהם דרוש לעותרת לצורך החזרת חלק ניכר מהסכומים אותם לוותה. העותרת התחייבה לשלם בגין ההלוואות ריבית בשיעור של ארבעה אחוזים לשנה, ולכן מלבד הנזק החמור למלווים שייגרם אם חלק משמעותי מסכום ההלוואה (להערכת העותרת כ-30 אחוז) לא יוחזר כלל, הרי שכל עיכוב בתשלום מימון המפלגות צפוי להביא לגידול בחבות הריבית. מכאן הבקשה לקיים דיון דחוף בעתירה זו, במטרה לקצר ככל האפשר את העיכוב בתשלום יתרת המימון המגיעה ובהחזר מלוא חוב העותרת למלווים באמצעותה".
חיפה שלנו טוענת כי מהסכומים החלקיים שהועברו לה התעורר אצל רואה החשבון שלה אליאס בחית החשד כי חישוב המימון המגיע הוא שגוי, וכי ניסיונותיו של בחית לקבל תשובה כתובה, ברורה וסדורה מנציגי משרד הפנים לא נענו. לאחר התערבותו של עורך הדין המייצג את הסיעה התקיימה שיחה עם נציג משרד הפנים, שבה עלה כי עמדתם בנוגע למימון חל על תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות. למרות פנייה של עורך הדין לנציג המשרד, עדיין לא התקבלה כל התייחסות, ובהתאם לעמדה שנמסרה לו על ידי הנציג "נראה שהמשיבה סבורה כי יש להתעלם לחלוטין הן מעובדת בחירת בבחירות לראשות העיר והן מהעובדה שזה ב-62.58 אחוז מהקולות, אלא יש לראותו כמי שלא נבחר לראשות העיר כלל, וקיבל אגב אי בחירתו רק 35.98 אחוז מהקולות".
חיפה שלנו מבקשת מבית המשפט להורות למשרד הפנים לשלם לה מימון מפלגות לפי תוצאת הסבב השני של הבחירות, ולחייב את המשרד הפנים בהוצאות משפט.
תגובת משרד הפנים תפורסם לכשתתקבל.
חיפאית.
יהב רץ למנות 5 סגני ראש עיר מיותרים במשכורות עתק. שיתכבדו הוא והם ויקצצו בשכרם. לא מגיע להם שקל יותר ממשרד הפנים.