-->
דוד בוגדנובסקי ז"ל ואימו יוליה
דוד בוגדנובסקי ז"ל ואימו יוליה

"אם כל הילדים שקבורים שם היו קמים ורואים את זה הם היו אומרים 'מה אתם עושים'"

בראיון בלעדי מגוללת יוליה בוגדנובסקי, אימו של החלל דוד בוגדנובסקי ז"ל שנפל בעזה, את מסכת היסורים כשגילתה שמצבתו נעטפה בבד שחור בטקס הזיכרון לחללי 7 באוקטובר ואת הברירה שהציבו מולה בגלל הצלב שמעוטר עליה - להסירה או להעתיק את קברו. "למה לא שאלו אותי אם זה בסדר שהוא ימות ועכשיו אני צריכה לבקש את האישור להיות איתו?" היא שואלת בכאב

פורסם בתאריך: 22.10.24 07:31

הפרשת מצבתו של החלל דוד בוגדנובסקי ז"ל מסרבת לגווע. בוגדנובסקי, 19, לוחם בגדוד ההנדסה 603, נפל בקרב ברצועת עזה בחודש דצמבר והובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בעיר. הקריאה של משפחתו ללוות אותו בדרכו האחרונה נענתה ורבים הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון.

בוגדנובסקי, שעלה לארץ מאוקראינה בשנת 2014, נטמן בחלקת בית הקברות שם טמונים חללים יהודים. אחרי מותו הציבה המשפחה תוספת למצבה שעליה מעוטרת תמונתו ובצידה הימני צלב – כפי שנהוג במדינות ברית המועצות לשעבר. אבל משפחת בוגדנובסקי לא תיארה שהדרך בה הם מבקשים להנציח את בנם תעורר התנגדות כה עזה.

בשביעי לאוקטובר הגיעה אימו, יוליה, להתייחד עם זכרו בבית העלמין שם התקיים טקס רשמי. כשהגיעה לקברו מצאה לתדהמה כי מישהו כיסה את מצבתו בבד שחור במטרה להסתיר את תמונתו ואת הצלב. בוגדנובסקי, המומה וכואבת, תיארה את תחושותיה בפוסט בפייסבוק לאחר מכן:

"פוסט של צער, טינה ואכזבה. היום נסעתי לדוידושקה כמו בכל יום כדי להדליק נר ולהיות איתו. הייתי המומה – שמו בד שחור על דוד שלי, הגיבור שלי, גיבור מדינת ישראל, כדי לכסות את המצבה ואת הצלב. אין לי מילים לתאר את ההשפלה שחשתי. חשבתי שדוד שלי, שמסר את חייו למדינה, שאהב את המדינה מעומק לבו, שהלך לצבא להגן עלי, על משפחתו ועל כולנו, לא שונה מבחורים אחרים ואינו אדם סוג ב'. עמדתי שם ובכיתי. לא הסרתי את הסמרטוט השחור הזה כי אני מכבדת את רגשותיהם של הורים אחרים, ואני יודעת איזה כאב יש בכל לב של אמא, אבא, אחות ואח. לא רציתי להפוך את הטקס לשדה קרב. אני לא נוגעת במצבות של ילדים אחרים, אז מי נתן לכם את הזכות לגעת בבני הקדוש? אני מאוכזבת, אני בוכה, אני צורחת מכאבים. זה לא העם היהודי שהתאהבתי בו".

דבר התקרית פורסם ב"כלבו חיפה והקריות" והביא לתגובות במערכת הפוליטית ומארגונים שונים שקראו לשר הביטחון, יואב גלנט, להתערב בנושא. במכתב ששלח חבר הכנסת מאיר כהן לגלנט הוא דרש ממנו "לפעול באופן מיידי, קודם כל בהבעת התנצלות פומבית ובמתן מענה למשפחה השכולה". גם יו"ר ארגון The Christian Voice, סא"ל (במיל') איהאב שליאן, שלח מכתב למשרד הביטחון שבו דרש לחקור את האירוע, לפרסם התנצלות פומבית למשפחת בוגדנובסקי ולנקוט בכל האמצעים למניעת הישנות מקרים כאלו בעתיד.

 

"זה נורמאלי, שהגיבור שלי שוכב מתחת לסמרטוט?"

 

עד עתה בוגדנובסקי סירבה להתראיין בנושא זה. בנוסף לאובדן האישי הכואב דיו, היא מוצאת את עצמה נדרשת להתמודד עם סערה תקשורתית אליה נקלעה בעל כורחה. לראשונה בתקשורת היא מגוללת כאן את סיפורה של אם לחלל שמצבתו מעוררת התנגדות עזה.

"בשביעי לאוקטובר הלכתי לבית קברות. לא ידעתי שיש שם טקס או משהו… סתם לבקר את דוד", משחזרת בוגדנובסקי את הרגע ההוא. "כשהגעתי אני ראיתי שהמצבה בכיסוי שחור. בית העלמין מלא באנשים, יש אנשי צבא, ישנן משפחות ומצלמות ומיקרופונים… טקס גדול. ואני ראיתי שהמצבה מכוסה בשחור ואני לא ידעתי מה לעשות. צילמתי וברחתי. ברחתי ואני צועקת 'אסון, אסון'. הרגשתי שחזרתי חזרה ל-23 לדצמבר ליום שדוד נהרג. לא ידעתי למה ואיך זה קורה דבר כזה שהגיבור שלי מתחת לבד שחור. לא רציתי לדעת מי עשה את זה, אבל בערב אותו יום הרגשתי לא בסדר ואמרתי שאני ארשום על זה פוסט. גם אחרי שהכל נגמר, אבא של דוד הלך לשם בלילה וראה שהכיסוי עוד נמצא והוריד את הבד. אחרי הטקס זה עוד נשאר שם. זה נורמאלי, שהגיבור שלי שוכב מתחת לסמרטוט?".

מתי החלה ההתנגדות למצבה?
"זה התחיל מהיום ששמנו את המצבה. יש משפחה שלא רוצה לראות את זה".
אני מבין שאתם הם אלו שהציבו את המצבה עם הצלב.
"נכון. לא הצבא. הצבא שם סטנדרטי, זה אנחנו עשינו לבד. כי יש כל מיני תוספות למצבות מסביב, והחלטנו שזה מקום שאני והמשפחה יכולים להגיע ויזכיר את דוד ויתאים לאישיות שלו. בגלל זה שמנו את תמונתו והצלב".

 

"כשהוא נכנס לעזה לא אמרו לו 'אתה נוצרי, אתה לא צריך להיכנס לעזה"

 

משפחת בוגדנובסקי מתגוררת בשכונת קרית אליעזר. ביסודי הוא למד בבית הספר דרור, ובנעוריו נשלח ללמוד בכפר הנוער הדתי בכפר חסידים אותו סיים עד לגיוסו לשירות הצבאי.
בוגדנובסקי מספרת על הבחירה להכניסו לבית ספר דתי: "כי זה בית ספר שבדקתי לפני וזה היה מתאים שדוד ילמד שם. יש שם הרבה מורים גברים, שזה היה מאוד חשוב בשבילי אז, כי באותו הזמן אבא של דוד היה בחו"ל והיינו פה לבד, וחשבתי ששם זה בית ספר טוב עבורו. עשיתי סיור בבית הספר וראיתי שזו פנימיה שלומדים בה כל היום וחשבתי שזה מתאים לו".
ובבית ספר לא הייתה בעיה עם זה שדוד לא יהודי?
"לא. בכלל לא דיברו על זה. גם עכשיו בבית הספר לא יכולים להבין איך קורה דבר כזה עם המצבה. גם המורים אומרים שזה לא נכון ולא בסדר שדבר כזה יקרה".
דוד היה בתהליכי גיור?
"לא. אבל הוא נקשר לעם היהודי ולעם ישראל וראה את עצמו חלק ממנו. כשהיה טקס השבעה הוא נשבע על הברית החדשה ולא על התנ"ך, וזה היה בסדר. המפקד חיפש במיוחד חיפש ברית חדשה שבוע שלם כדי שכולם ישבעו על התנ"ך ודוד על הברית החדשה. הוא אמר להם: 'אני רוצה להישבע על הברית החדשה', וכולם ידעו שדוד נוצרי. ולמה שמנו צלב על המצבה? זה לא שכל שבוע אנחנו הולכים לכנסיה, לא! אבל אם הוא החליט בגיוס שלו שהוא נשבע על הברית החדשה כנוצרי וזה הרגיש חשוב בשבילו – אז זה מה שהוא. ועכשיו אני צריכה לקבל מכתב שאני פוגעת ברגשות של משפחות שכולות?".

מה דוד היה אומר אם הוא היה עכשיו חי ורואה את כל זה?
"אני גם על זה חשבתי. אני חושבת שאם כל הילדים שקבורים שם היו קמים ורואים את זה הם היו אומרים 'מה אתם עושים'? כשהוא נכנס לעזה לא אמרו לו 'אתה נוצרי, אתה לא צריך להיכנס לעזה. אתה לא צריך להגן על אחרים'. בנמר שהוא היה בו וישבו שם שמונה אנשים שחלק מהם נהרגו – הם היו שם יהודים ונוצרים ולא היה להם הבדל מי ביניהם צריך להגן על מי. ורק כשהם קבורים באותו בית קברות זה פתאום מפריע והוא פוגע במישהו".
החברים מהצבא של דוד יצרו איתך קשר כששמעו על זה?
"כן. גם הם אומרים שזה לא בסדר. שהם בהלם. גם המפקד של דוד מהפלוגה כתב לי שזה לא בסדר. כל מי שמדבר איתי מהצבא כולם לצידי. אמא של חבר של דוד שנפל איתו יחד בנמר גם כתבה לי שהם לצידי והם חושבים שזה לא בסדר".

דוד בוגדנובסקי ז"ל ואימו יוליה

דוד בוגדנובסקי ז"ל ואימו יוליה

 

"לא אסיר את המצבה ולא אעתיק את קברו של דוד"

 

ואם התקרית בבית העלמין לא הכאיבה לה מספיק, קיבלה יוליה מכתב מהמועצה הציבורית להנצחת החייל שמציבה בפניה שתי ברירות קשות – להסיר את המצבה עד ה-1 לנובמבר או להעתיק את קברו לחלקה בה קבורים החללים הלא יהודים.

במכתב שקיבלה לידיה נכתב: "במהלך התקופה האחרונה נעשו מספר ניסיונות להיפגש עימך בנושא הסרת התוספת שהוצבה על מצבת בנך. זאת, בעקבות פניות משפחות שכולות שיקיריהם קבורים בסמוך לקבר בנך, מהן עולה כי התוספת כאמור פוגעת ברגשותיהן ובאמונתן ומנוגדת להלכה היהודית.

"כידוע, תקנות בתי קברות צבאיים קובעות בין היתר כך: 'בתוספת לא יכללו ביטויים הפוגעים, בין היתר, בערכי מדינת ישראל, בביטחון המדינה, בכבוד הזולת וברגשותיו ובטעם הטוב, או ביטויים בעלי אופי פוליטי. כנו כן, לא יכללו בה תפקידו הצבאי של המנול וכן סמלים, תמונות, איורים או תוספות כיוצא באלה'. כמו כן מובהר בתקנות כי נוסח התוספת מצריך אישור של הרשות המוסמכת, במקרים הנדרשים לאחר שנועצה במועצה הציבורית להנצחת החייל. דומה שאין צורך להכביר מילים בנוגע למשמעות, לרגישות ולמורכבות ההלכתית הדתית והרגשית שיש להצבת תוספת מסוג זה בבית עלמין יהודי, על כל ההשלכות הנגזרות מכך".

עוד נכתב במכתב כי "ביטוי לדברים, מצוי בפנייתו של הרב הצבאי הראשי שהתקבלה אצל סמנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת, שהתריע בפניו שככל והנושא לא יוסדר, עלול הדבר להביא לתוצאה הלכתית אופרטיבית מרחיקת לכת עבור הקברים היהודים הסמוכים ואף עבור בית העלמין כולו".

מהמכתב עולה כי התקיימה התייעצות במועצה הציבורית להנצחת החייל וזו ביקשה מבוגדנובסקי להגיע עימה לפתרון מוסכם, אך לדברי נציגי המועצה ניסיונות ההידברות עימה לא צלחו. וכך הועמדו בפניה שתי אפשרויות: "בנסיבות אלה, מצאה המועצה הציבורית להנצחת החייל להמליץ על שתי אפשרויות לגישור המצב שנוצר בעקבות הוספת התוספת על קברו של בנך ז"ל: האחת – הסרת התוספת; השנייה – העתקת קברו של בנך לחלקת הלא יהודים בבית העלמין". את תשובתה של בוגנובסקי למועצה הם תחמו בזמן – "ככל שלא תתקבל עמדתך לא יאוחר מיום 1.11.2024, יפעלו הגורמים המוסמכים להסרת התוספת".

את מכתבה סיימה המועצה בכך שהם "מצטערים על הצער הרב שנגרם לך, אך הצבת התוספת מנוגדת לדין ופוגעת ברגשות משפחות שכולות רבות ולכן אנו מחויבים לפעול בהתאם".

"במכתב כתבו לי שזה בית עלמין יהודי, ולא הבנתי למה הם כתבו את זה כי קבורים שם עוד חיילים שהם לא יהודים", אומרת בוגדנובסקי ומוסיפה: "וגם שיש חוק שאומר שאסור לכתוב דברים על המצבה שאין הסכמה של הצבא לכתוב את זה ולא יכולים לכתוב כל מה שאנחנו רוצים. ומעמידים אותנו בפני שתי אפשרויות – או להוריד את מה שהוספנו או שאני צריכה להעביר את הקבר למקום אחר בבית הקברות עד ה-1 לנובמבר, ואם אני לא אחליט – הם רשאים להוריד את התוספת.

היום את נפגשת עם נשיא המדינה.
"אני לא יודעת באיזה נושא הוא מזמין אותנו, אבל הוא הזמין אותנו. אני אספר לו את כל הדברים שעברנו שאני לא רואה את הפיתרון ושאני לא רוצה להוריד את המצבה".
והשיקול להעתיק את קברו עלה בחשבון מבחינתך?
"ברור שלא. אם לאחרים יש כל מיני מצבות באותה חלקה וכשאין 'שכנים' שלא מרוצים מזה – אז הכל בסדר, אז למה ממני צריך לדרוש את זה? אני כל הזמן בוכה. אני פגועה מהמדינה. זה לא בסדר שלא ביקשו ממני אישור שדוד ילך לצבא ויפול למען המדינה – ועכשיו כשאני רוצה לעשות לעצמי את המקום שאני יכולה להתייחד איתו אז אני צריכה לבקש אישור? למה לא שאלו אותי אם זה בסדר שהוא ימות ועכשיו אני צריכה לבקש את האישור להיות איתו?".

 

 

 

תגובת משרד הביטחון:

"משרד הביטחון משתתף בצערה העמוק של משפחת החלל דוד בוגדנובסקי ז"ל וימשיך ללוותה לעד ככל המשפחות השכולות. על פי הדין לא ניתן להציב צלב או סממן דתי אחר על מצבה צבאית, והדבר מקבל משנה תוקף בבית העלמין הצבאי בחיפה, שבו קבורים גם חללים יהודיים.

"לאור בקשות משפחות שכולות שיקיריהן קבורים בסמיכות, בטענה כי הצלב פוגע ברגשותיהן וביכולתן להתפלל ולומר קדיש ולאור פסיקת הרב הצבאי הראשי לצה״ל, שלפיה קדושת בית העלמין היהודי נפגעת מהצלב, משרד הביטחון והמועצה הציבורית להנצחת החייל פועלים, זה תקופה ארוכה, מול משפחת בוגדנובסקי בניסיונות כנים לדבר אל ליבה ולהגיע להסכמה.

"במכתב למשפחה שעליו חתומים יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החיל המורכבת מנציגי המשפחות השכולות, פרופ' שלמה מור יוסף וראשי הארגונים היציגים ארגון יד לבנים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל נכתב, בין השאר: "אנו מצטערים על הצער הרב שנגרם לך, אך הוספת התוספת למצבה מנוגדת לדין ופוגעת ברגשות משפחות שכולות רבות.

"משרד הביטחון פועל ויפעל אל מול כל הצדדים ברגישות ואנו תקווה כי ניתן יהיה להגיע לפתרון בהסכמה בהקדם".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר