-->
ד"ר עמיחי לבקוביץ' (צילום: עדי עזרא)
ד"ר עמיחי לבקוביץ' (צילום: עדי עזרא)

ניצחון הרוח האנושית

פורסם בתאריך: 2.10.24 08:36

השנה האחרונה היתה שנה מאתגרת ומרגשת במחלקת השיקום במרכז הרפואי בני ציון. כשהחלה המלחמה, צוות המחלקה כבר היה דרוך. ידענו שבקרוב נקבל את הפצועים שישתחררו מטיפול נמרץ והמחלקות הכירורגיות ויבחרו להמשיך את מסע השיקום אצלנו, קרוב לבית.

ואכן, לאחר שלושה שבועות התקבל לחדר 2 החייל הראשון במחלקה – לוחם בחטיבת הצנחנים שספג ירי בלחימה ב־7 באוקטובר, ובעקבות זאת סבל משבר בעצם הירך. לא עבר זמן רב והצטרף אליו חייל נוסף – לוחם הנדסה קרבית שנפצע מפגיעת נ"ט ושאיפת עשן. ואז עוד חייל, ועוד אחד, ופתאום אגף שלם במחלקה התמלא בחיילים גיבורים שהתחילו במסע של שיקום.

הגישה ההוליסטית שלנו באה לידי ביטוי בכל שלב של הטיפול. לכל חייל ופצוע, הצוות השיקומי כולו מתגייס ועובד כיחידה אחת. צוות האחיות עוטף את החיילים ומטפל בפצעים; צוות הפיזיותרפיה נאבק על כל מעלה של טווח תנועה ועל כל צעד ודריכה; צוות הריפוי בעיסוק עובד על תפקוד הידיים ועל הקוגניציה; וקלינאיות התקשורת נאבקות על כל מילה שהשתבשה.

העובדות הסוציאליות והצוות של משרד הביטחון והצבא מלווים את המטופלים ואת משפחותיהם לאורך כל התהליך, מסייעים בהתמודדות עם האתגרים הרגשיים והמעשיים הכרוכים בשיקום; הפסיכולוגית והפסיכותרפיסטיות עובדות ללא לאות לתקן את הנפש; צוות הרפואה המשלימה עוזר להפחית את הכאב; והרופאים עוסקים בייצוב הקליני של כל חייל ומתכללים את כל האירוע. זוהי עבודת צוות במיטבה, כאשר כל אחד תורם את חלקו למען מטרה משותפת – שיקומו המלא של המטופל.

 

 

לצד הרגעים הקשים היו בשנה החולפת גם רגעי אושר. כשחייל, שהגיע על אלונקה פצוע וכאוב, משתחרר מהמחלקה על שתי רגליו ועם חיוך גדול, זהו רגע של ניצחון עבור כולנו.

אחד מהרגעים המרגשים היה כאשר קיימנו את הבטחתו של מנכ"ל בית החולים ד"ר אוהד הוכמן להשתתף במרוץ החיילים המשתקמים בחוף הים. ביום ההוא, בחוף מרידיאן, ערכנו "ריצת גיבורים" – רגע שסימל את ההתקדמות המדהימה של המטופלים שלנו ואת הרוח הבלתי מנוצחת שלהם.

עם זאת, אנו מודעים לכך שהאתגר עוד לפנינו. משרד הבריאות מדווח שמספר פצועי המלחמה עומד על כ־10,000, ואיננו יודעים אם מספר זה יגדל. מחלקות השיקום בצפון הן מעטות, ואנו מבינים שמשימת שיקום החיילים תימשך עוד זמן רב.

במהלך השנה גם אני נקראתי לשירות מילואים למשך מספר חודשים. עזבתי את המחלקה בידיעה מלאה שהצוות המסור והמקצועי שלנו ימשיך לספק את הטיפול המיטבי לפצועים. ואכן, בשובי מצאתי מחלקה שהמשיכה לתפקד ברמה הגבוהה ביותר, עם צוות שהתמודד בגבורה עם האתגרים היומיומיים של שיקום פצועי המלחמה. זו היתה עדות נוספת לחוסן ולמקצועיות של הצוות שלנו.

בשנה הקרובה נמשיך בגישתנו ההוליסטית, נאבק על כל תנועה, על כל מילה, על כל חיוך. נמשיך ללוות את המטופלים ואת משפחותיהם לאורך כל הדרך, מתוך הבנה שהטראומה משפיעה על כולם. ובכל צעד קטן קדימה נראה ניצחון גדול של הרוח האנושית.

* הכותב הוא רופא בכיר, מנהל היחידה לשיקום נוירולוגי במחלקת שיקום במרכז הרפואי בני ציון

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר