עם תחילת שנת הלימודים החדשה (תשפ"ה), מערכת החינוך חוזרת לתהליכי הערכה ומדידה סדורים. בשנת 2013 בוטלו בחינות המיצ"ב למשך שנה, ולאחר מכן הוחזרו במתכונת חדשה. בתחילת מגיפת הקורונה המבחנים נעצרו שוב, ומבדקים אחרים נערכו במקומם תחת השם מיצ"ב – אסי"ף. בשנת הלימודים שעברה עצר משרד החינוך את כל המבחנים הבית ספריים בעקבות מלחמת חרבות ברזל, וההשתתפות בסקרים נעשתה על בסיס בחירה בלבד. ההערכה והמדידה יתבצעו כעת במתכונת שונה מעט, ובמהלך השנה יעודכנו בתי הספר שייבחרו על תחומי ההיבחנות. הדגימה תיעשה באופן אקראי על מנת לאפשר דיווח ארצי מייצג על הנתונים.
תלמידי כיתות ד' ייבחנו השנה בשפת אם, תלמידי כיתות ו' ייבחנו במבחן אחד – במתמטיקה או באנגלית, ותלמידי כיתות ט' ייבחנו גם הם במבחן אחד – בשפת אם או באנגלית או במדע וטכנולוגיה. במשרד החינוך מציינים כי השנה יתקיימו לתלמידי כיתות ו' בחינות במתמטיקה או באנגלית בלבד, וכי לנוכח הפערים שנצברו בשנה החולפת יידחה המבחן במדע וטכנולוגיה לשנת הלימודים תשפ"ו. השנה יתקיימו גם סקרי תלמידים, מורים, הורים ומנהלים לניטור רמת המיומנויות, מצב האקלים הבית ספרי ומרחבי העשייה החינוכיים.
הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) תציע לבתי הספר שירצו בכך לקיים סקרים ומבחנים נוספים, גם אם לא נדגמו להשתתף בהם, וזאת במטרה להתאים את תוכניות העבודה הבית ספריות ואת חלוקת המשאבים למצב התלמידים והמורים, ולסייע בקידום יעדי בית הספר.
בתוך כך, שר החינוך יואב קיש החליט לקיים השנה לראשונה מבחן חובה בעברית לדוברי ערבית. הבחינה תיערך בשליש מבתי הספר מדי שנה לתלמידי כיתות ו' (בשנת הלימודים תשפ"ה) ולתלמידי כיתות ט' (משנת הלימודים תשפ"ו),.וזאת בשל הירידה בהישגי התלמידים דוברי הערבית בתחום זה, ולנוכח חשיבותו להשתלבות בחברה הישראלית – באקדמיה ובשוק התעסוקה. עד כה הבחינה לא הוגדרה כחובה לבתי הספר, והיא התקיימה במדגם מייצג של כיתות בלבד.
לצד הבחינה יטמיע המשרד תוכנית חדשה בשם "עברית לחיים" לחיזוק השליטה של תלמידי החברה הערבית בשפה העברית. התוכנית תפעל בכל מסגרות החינוך בחברה הערבית והבדואית מכיתה א' ועד לכיתה י"ב, ובמקביל המשרד מקדם את ההכרה בלימודי העברית כמקצוע חובה בחינוך הערבי.
קיש: "השליטה בשפה העברית היא תנאי הכרחי להשתלבותם של בני החברה הערבית במרקם החברה הישראלית. שליטה נמוכה בשפה היא חסם משמעותי בפני התלמידים. המטרה שלנו היא להסיר את החסמים העומדים בפני התלמידים כדי להבטיח את עתידם בעולם האקדמיה ובשוק התעסוקה".
תגובות