ראש העיר יונה יהב יפעל להקמת פרויקט נמל האורות בנמל חיפה – פרויקט שהיה אחד ממיזמי הדגל בקדנציה האחרונה שלו ולא יצא אל הפועל בתקופתה של ראש העיר הקודמת עינת קליש רותם.
ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי יהב נפגש עם מנכ"ל משרד התיירות דני שחר, ובפגישתם העלה ראש העיר את אפשרות החזרה לפרויקט. גורמים בעיריית חיפה אומרים כי מי שאמון על הטיפול בנושא הוא צחי טרנו, לשעבר ראש אגף הדוברות וההסברה והיום מנהל פרויקטים במשרד מנכ"ל העירייה, וכי הפרויקט המתוכנן יהיה מתקדם יותר מזה שתוכנן בעבר.
פרויקט נמל האורות היה סיבה להתכתשות בין משרד התיירות להנהלת העיר הקודמת – עד לביטולו הסופי. במרץ 2017 נודע על הכוונה של משרד התיירות ועיריית חיפה להקים אטרקציה תיירותית בדמות מיזם חזיון אור קולי בנמל, בדומה לפרויקט "סימפוניה של אורות" בהונג קונג. לפי ההסכם, שני הצדדים יישאו באופן שווה בעלות הפרויקט, שנאמדה אז על 20 מיליון שקל, ועל הקמתו הופקדה החברה הכלכלית לחיפה, שאף הוציאה מכרז להפעלתו ובו זכתה חברת גיל טייכמן.
ביולי 2019 החלו החריקות הראשונות, ומנכ"ל משרד התיירות אז אמיר הלוי שלח מכתב חריף לקליש רותם, ובו התריע כי על העירייה להודיע תוך עשרה ימים על עמדתה בנוגע להמשך הפרויקט, ולא – המשרד יסיק כי "מבחינת העירייה יש לבטל הפרויקט, ונפעל בהתאם, תוך שמירה על מלוא זכויותינו, לרבות לעניין הכספים שכבר הושקעו בפרויקט זה".
הלוי ציין במכתבו כי "הפרויקט היה צפוי להסתיים באפריל 2019, ולצערי הרב ומסיבה לא ברורה עצרה העירייה את הפרויקט. חשוב לציין כי פרויקט נמל האורות הוא פרויקט דגל של המשרד, שהקצה לצורך ביצועו עשרות מיליוני שקלים. יתר על כן, הפרויקט הוא מרכיב מרכזי בבנייתה של חיפה כעוגן תיירותי משמעותי, ובמידה רבה טומן את היכולת למשוך לעיר תיירים שלא רק יעברו דרכה אלא גם ילונו בבתי המלון בעיר ויתרמו לכלכלה המקומית".
עוד כתב הלוי כי "למן תחילת העבודה על הפרויקט בוצעו כל התהליכים בשיתוף פעולה מלא עם העירייה ובהובלה משותפת עמה. לתדהמתנו, לאחר בחירתך לראש העיר ובאופן שאין דומה לו באף מקום אחר בארץ, הפסיקה העירייה באופן חד צדדי את שיתוף הפעולה בקידום הפרויקט. הפסקת הפרויקט גרמה למשרד התיירות נזק עצום, תוך חשש שהכספים שכבר הושקעו יירדו לטמיון. בד בבד, הפסקת הפרויקט פוגעת כבר כעת בתיירות לעיר, בשים לב לכך שהפרויקט היה אמור כבר לפעול ולהביא עמו תנועה הולכת וגדלה של תיירות לחיפה, לבתי המלון שבה ולשאר העסקים הנותנים שירותים לתיירים".
במכתב תשובה כתבה קליש רותם להלוי כי "אין לעירייה כל התנגדות להמשיך את עבודת פרויקט נמל האורות. כידוע לך, נכנסתי לתפקידי בנובמבר 2018, והפרויקט הונח על שולחני בד בבד עם העבודה על תקציב 2019 שגובש בלחץ זמן רב. בשל כך, הסיבה לעיכובים בהתחייבות הכספית היתה בראש ובראשונה היעדר תקציב בשנת 2019. למרות שהיו הסכמים עם משרד התיירות, פרויקט זה לא הופיע בספרי התקציב של העירייה. בימים אלו החלו העבודות על תקציב 2020, ונשמח לדון בפרויקט מחדש לקראת תקציב זה. נוסף על כך, יש דוח ביקורת על ניהול פרויקט זה. אם נסכם על המשך הפרויקט, נצטרך לטפל בהמשך ניהולו בצורה תקינה".
כעבור ימים אחדים הודיע המשרד על הקפאת התקציב של הפרויקט, והלוי כתב לקליש רותם: "לאחר שהנהלת המשרד שקלה את הדברים בכובד ראש, אני נאלץ להודיע לך שהוחלט על הקפאה מיידית של תקצוב הפרויקט ועל הפסקת כל פעולה הנוגעת אליו. החלטה זו באה בעקבות סחבת בקבלת החלטות, חוסר שיתוף פעולה מצדכם והפרת סיכומים עמכם בנוגע לקידום הפרויקט, אשר גרמו נזק אדיר לתיירות בחיפה וויתרו למעשה על פרויקט דגל ברמת בין לאומית ועל מוצר לילה איכותי שהיה מושך לעיר מדי שבוע אלפי תיירים ומעלה את התפוסה בבתי המלון".
הלוי גם התייחס לתשובתה של קליש רותם וכתב כי "משרד התיירות ועיריית חיפה כבר סיכמו, התקשרו וחתמו על ביצוע הפרויקט, ואין בכוונתנו לפתוח התקשרות זו לדיון מחדש. לעניין ניהולו התקין של הפרויקט, הרי שמבחינת משרד התיירות, תקצוב הפרויקט והדיונים המקצועיים בנושא נעשו באופן תקין ועל פי הנהלים, וככל שאת מתכוונת לדוח הביקורת הפנימי של העירייה, הרי שזהו עניין פנימי של העירייה ואיננו רלוונטי לדיון זה".
הלוי הוסיף כי "מכיוון שמדובר בנזק לפעילות המשרד, המשרד שומר לעצמו את הזכות למצות את מלוא זכויותיו בנוגע לפרויקט ולהסכם המסגרת עם עיריית חיפה", ושלח רמז עבה על שיתופי פעולה עתידיים עם העירייה: "הדבר ישפיע על היתכנות של פרויקטים עתידיים בחיפה לנוכח התקדים החמור של הפסקה חד צדדית בקידום פרויקט כה משמעותי מצד העירייה, וזאת ללא כל סיבה או שינוי בנסיבות".
גורמים במשרד התיירות אישרו ל"כלבו – חיפה והקריות" כי ניתן אור ירוק להוצאתו של הפרויקט אל הפועל, וציינו כי יישומו תלוי בהסכם המאצ'ינג, כלומר חלוקה משותפת בתקציב. עוד ציינו במשרד כי בידיהם תקציב למימוש הפרויקט וכי הם ממתינים לאישור של הנהלת העירייה להשתתפות בתקציב להקמת נמל האורות.
ממשרד התיירות נמסר: "פרויקט נמל האורות בתוקף, ואנו מחכים לאישורה של עיריית חיפה למתן חלקה בפרויקט".
חיפאי
מה עמדת המשרד להגנת הסביבה בנוגע לזיהום האור שייגרם? מה הנזק הסביבתי?
כבוד הנשיא-עלה בידי
אוי זה יהיה מעולה!!
תאמינו או לא – זה יקפיץ את התיירות בחיפה ממש.
מר יהב – תלך על זה חזק!
אזרחית שפויה
זה מה שחסר בחיפה, רק אטרקציה תיירותית. כיצד זה מקדפ את העיר? 20 מליון יכולים לתקן מליוני ליקויים ש"אין תקציב" לתקן, לרבד כבישים שמהוום מפגע, שיפור פני העיר, גינון, חינוך…
לזה וש כסף? היכן סדרי העדיפות? את מי הפרויקט הזה יפרנס? איזה עסקן בודד שירפד את כיסיו כיצד זה מקדם את הטיפול בברדק סעיר? רעיון בהחלט מבורך אבל לא לפני צרכים חיוניים ולא על חשבונם
תפסיקו להתעסק בשטויות כשהעיר קורסת בטחונית וכלכלית
מצד אחד רוצים להגדיל בנייה למגורים בבת גלים בקרית אליעזר וקרית אליהו
ומצד שני באים לייצר להם מטרד זיהום אורות סינוור הזוי שיפגע בתושבים ולא יביא תייר אחד.
אין בחיפה גורדי שחקים ומבנים דרמטיים שצריך להאיר ככה בלייזרים.
בפריז במגדל אייפל מפעילים מערכת תאורה כי זה על הפאקינג אייפל. לחיפה אין אייפל להאיר.
אייל
יש כבר מיזם אורות כל לילה מציתים מכוניות ויש הבזקי ירי ומיירטים כתב"מים. מיצג אורות רב-תחומי כולל אש, ירי, טילים.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
ליהב יש נטייה לפרויקטים גרנדיוזיים שירשמו על שמו. נראה שזה הפרויקט התורן. אבל לפרויקט הזה אין משמעות באמת, ותיירים לא יגיעו לחיפה בגללו. עיר הופכת לאטרקטיבית בגלל הייחוד שלה (ולחיפה הרבה ייחוד: נוף, ארכיטקטורה, רב-תרבותיות, היסטוריה…), ואם היא אטרקטיבית לתושביה. תיירים לא יגיעו לחיפה בגלל גלגל ענק (האטרקציה שיהב הציע בקדנציה קודמת) וגם לא בגלל מופעי אורות צבעוניים, לכל היותר זו אטרקציה קטנה. חיפה היא לא דיסנילנד. דיסנילנד כבר קיימת בעולם. חיפה עדיין לא. מרכז הדר (הרצל, החלוץ, הנביאים) שוממים בשבתות וחגים, לתושבים ולתיירים, וגם בימי חול. גם מרכז הכרמל ישנוני. העיר צריכה להיות מעניינת ראשית עבור תושביה, אז היא גם תעניין אחרים. לכן, כצעד ראשון יש להחזיר את התקציב שיהב קיצץ מהמוזיאונים ואגודות הספורט, ואחר כך לחשוב איך להמשיך להפוך אותה טובה ומעניינת יותר עבור תושביה ותיירים.
חזי
בכל העולם מנסים להיפטר מתיירים ורק יהב עוד תקוע בעבר. מספיק עם פרויקטים גרנדיוזים שלא תורמים כלום לתושבי העיר. פשוט תדאג לתושבים
ארז
מיזם שספק רב אם "יביא תיירים" אבל אין ספק שיגרום לזיהום אור, שגם יפגע בכוונות לייצר חזית ים למגורים ולמלונאות בנמל המערבי.
אף אחד לא יוכל לגור עם פרוג'קטורים מסנוורים לתוך הדירה שלו ומהר מאד תעלה הדרישה לבטל את המיזם.
ייגמר כמו המזרקה המסכנה בכנרת. כי להעתיק ממקומות אחרים זה תמיד לא מוצלח, לא מקורי ונגמר בכסף שיורד לטמיון.
בהונג קונג יש מפרץ סגור עם שני חלקי עיר זה מול זה שאחד צופה על קו הרקיע המרשים של השני וככה נוצר הרעיון למופע לילי שנצפה מהחוף ממול.
בחיפה אין חוף ממול, אין קו רקיע מרשים ופרוז'קטורים שמאירים לשמיים לא יוצרים שום דבר מיוחד שתיירים יהיו "חייבים לראות".
חיפה צריכה להשקיע בייחוד שלה במקום להעתיק מיזמים.
בתקציב הזה אפשר היה לדאוג לשיקום גרמי המדרגות בעיר ותאורה טובה שלהם שתעודד הליכתיות בעיר.
בן-אל תבורי
אוי נו באמת… לכל אלה שהגיבו מעליי – מה זיהום אור עכשיו? פעמיים בשבוע בשמונה בערב מייצג אור זה מה שיזהם לכם את האור? בהונג קונג ופריז זה עובד מעולה – רק בחיפה פתאום כולם קמים עם זיהום אור.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
לזה שהגיב מעלי בעד – מיצג אור זה מה שיביא תיירים? בהונג קונג ופריז התיירים באים לקו הרקיע של הונג קונג ולאוירה המיוחדת בפריז. אף תייר לא בא לשם לראות אורות על בניינים. בחיפה גם אין מה להאיר בכלל. תרדו מהשטות הזאת. ניסו להקרין על דגון חנוכיה עם אורות וזה לא עניין אף אחד.
אורות = follow the money - מי יקבל את הצ'ק השמן על יעוץ תאורה?
כשהקרינו בחנוכה על דגון חנוכיה לא שמעתי שזה הביא תיירים
פשוט רעיון שייבלע 20 מליון שקל לאיזה מקורב יועץ תאורה של ראש העיר או חבריו גד זאבי
הכל ברור מסדרים לו צ'ק שמן. זה ממש כמו הטיבריום מופע המזרקות הכושל בכנרת.
לא זה מה שיביא לפה תיירים.
חיפאי לצערי
עיר של זקנים , רוסים, ערבים , ופיליפינים . על איזה אורות או תיירים הוא מדבר? חיפה היא בית התמחוי של הצפון.
הכסף דרוש להשקעה בטיילות ומדרגות
למה שמשרד התיירות לא ישקיע את הכסף עם עיריית חיפה בשיפוץ טיילת בת גלים המיושנת??
או שיפוץ כל מהלכי המדרגות המפוררים בחיפה??
עד לפני כמה שנים היה מרוץ המדרגות והדבר היחיד שהפריע היה מצב המדרגות – שבורות עקומות וצרות מדי.
למה לא לצאת לבנייה והרחבה ותאורה של המדרגות מהעיר התחתית ועד הדר ומהדר ועד הכרמל??
יביא הרבה יותר תיירות מאיזה כמה לייזרים בשמיים
מריח מסרחון שחיתות למרחקים
תבדקו מי בעלי האינטרס שמנסים כל הזמן ללחוץ לקדם את המיזם הדפקטיבי הזה
כנראה יש פה אנשים שרוצים את המימון לכיסם ולוחצים בלי סוף לקדם את הכלום הזה