-->
שטח התוכנית, מבט מרחוב שיבת ציון (צילום: בועז כהן)
שטח התוכנית, מבט מרחוב שיבת ציון (צילום: בועז כהן)

התוכנית הנדל"נית שתחזיר את מתחם אל-פאשה לימי הזוהר

לפי תוכנית שתידון בוועדה המחוזית, במקום שני בנייני אבן בין הרחובות חמאם אל-פאשה ושיבת ציון יוקמו שני בניינים של עשר קומות, שאחד מהם יהיה מלון שעל גגו תיבנה בריכת שחייה. התוכנית מתירה שטחי מסחר במפלס הרחובות, שבהם יוקמו חנויות, מסעדות ובתי קפה

פורסם בתאריך: 8.7.24 07:52

לפתחה של ועדת המשנה לתוכניות א' של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה מגיעה תוכנית שעשויה לשנות את פניו של מתחם חמאם אל-פאשה בוואדי סאליב ולהשיב אותו לימי הזוהר שלו. ביום רביעי הבא תידון ועדת המשנה בהפקדת תוכנית להתחדשות עירונית במתחם המיתולוגי שמטרתה היא שינוי ייעוד הקרקע ל"אזור עירוני מעורב (מרכז עסקים ראשי)".

אם התוכנית תצא אל הפועל, היא צפויה להזרים דם חדש למתחם. ותיקי העיר בוודאי זוכרים את הלילות במועדון המיתולוגי אל-פאשה בשנות ה-80, אך כשהמקום נסגר איבד האזור מתהילתו למרות שאולם התיאטרון העירוני במה 2 המשיך לפעול שם. לקראת סוף שנות ה-90 שוב התעורר האזור לחיים והפך מוקד משיכה לבליינים, כשמועדונים כמו המאנקיז, הגראסהופר, הקלעפטה, המוזה והלונה הובילו את חיי הלילה לצד הפאב ג'ק והאפונים. כאשר מרכזי הבילוי נדדו למקומות אחרים, המועדונים נסגרו בזה אחר זה וגם במה 2 נעלמה, וכעת במתחם שהיה שוקק חיים נותרו שני מקומות בילוי בלבד – מועדון השקולה שפונה לקהל יוצאי ברית המועצות לשעבר, וחמאם אל-פאשה 9 שמקיים אירועים במבנה ההיסטורי.

מתשריטי התוכנית עולה כי היא מתייחסת לשטח שבין רחוב חמאם אל-פאשה 14 ו-16 לרחוב שיבת ציון. בחלקו הצפוני פונה השטח אל המבנה ההיסטורי של חמאם אל-פאשה – בית המרחץ שנבנה עוד בתקופה העות'מאנית – ומצד דרום גובל ברחוב שיבת ציון. התוכנית מציעה בינוי מחדש של השטח ובו מבנים לשימור וקרקע פנויה, ולקבוע ייעוד של אזור עירוני מעורב שיאפשר עירוב שימושים – מגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר. את התוכנית הגישה חברת שמעון חן הנדסה ובניין, ועורך התוכנית הוא האדריכל גיא ארבל ממשרד אורן מ.א.ז אדריכלים.

 

שטח התוכנית, מבט מרחוב אל-בוחתארי (צילום: בועז כהן)

שטח התוכנית, מבט מרחוב אל-בוחתארי (צילום: בועז כהן)

 

 

בחלקה מצויים שני בתי אבן היסטוריים, ולפי התוכנית יוקמו במקומם שני בניינים בגובה של עשר קומות עם מעבר לציבור ביניהם, כולל חלקי מבנים לשימור, ומרפסות שישתרעו על פני 725 מ"ר. ההיתר לתוספות הבנייה למבנים הקיימים מותנה בבדיקת הצורך בחיזוקם. אך גולת הכותרת של התוכנית היא בית מלון שעל גגו תיבנה בריכת שחייה עם קירוי חורף. התוכנית מבטיחה כניסות נפרדות לאגף המגורים ולאגף המלונאות עם מבואה ראשית משותפת, ומאפשרת להקים יחידות אירוח או חדרי מלון בכל קומות המבנה, למעט בקומות המסחריות.

על פי הוראות התוכנית, יחידות הדיור יהיו בגדלים שונים, לרבות יחידות דיור קטנות בשני המבנים, ולדייריהם יותר להשתמש במתקני המלון. עוד מתירה התוכנית שטחי מסחר במפלס הרחובות חמאם אל-פאשה ושיבת ציון, ובהם יוקמו חנויות, מסעדות ובתי קפה.

המבנים לשימור וחזיתותיהם ישומרו באופן מלא. מהוראות התוכנית עולה לא תותר פגיעה בשלמות הצורה החיצונית של הבניינים, כולל צביעה, סגירה או פתיחה של פתחים ומרפסות, והתקנת סבכות, מעקות ומזגנים. כמו כן, כל התשתיות יהיו תת קרקעיות וולא יותקנו צינורות על הקירות החיצוניים.

עוד עולה מהוראות התוכנית כי היא נמצאת בתחום עתיקות, ולכן כל עבודה בשטח תבוצע רק לאחר קבלת אישורו של מנהל רשות העתיקות, ואם יתגלו עתיקות המצדיקות שימור בהתאם לחוק העתיקות, הדבר ייעשה על ידי היזם ועל חשבונו. אם העתיקות יצריכו שינוי בתוכנית הבנייה, הוועדה המקומית או הוועדה המחוזית יהיו רשאיות להתיר שינויים בתוכנית הבנייה או לדרוש תוכנית חדשה.

 

שטח התוכנית, מבט מרחוב אל-פאשה (צילום: בועז כהן)

שטח התוכנית, מבט מרחוב אל-פאשה (צילום: בועז כהן)

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין שכל, אין שימור, אין דאגות. הכל רק כסף וזהו. שיהרסו הכל.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חייבים לצרף הדמיה של הפרויקט כדי שיהיה ברור באיזה פרויקט מדובר. ושוב רואים את היזמים עוברים מעל לראש של עיריית חיפה ופונים לוועדה מחוזית שפחות רואה את הצרכים של העיר.

  3. וובה

    איזה פשע זה לבנות במקום כזה היסטורי שני מגדלים לא קשורים לנוף השכונתי. אם זאת הייתה כתבה עיתונאית רצינית, הייתם מוסיפים היכן ניתן להגיש התנגדויות

  4. אייל

    למחוק את הבניינים. להקים משהו חדש ומפואר. מה יש לשמור כל חירבה עם כמה קשתות?!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר