-->
רות שורץ (צילום: יח"צ)
רות שורץ (צילום: יח"צ)

"יש פרויקטים מדהימים על הפרק בימים אלה"

שיתוף הפעולה עם הוועדה המקומית, הפחתת הרגולציה, קיצור לוחות הזמנים, העומס על התשתיות, שינוי תקן החניה וגם: מה עדיף - התחדשות עירונית או שכונות חדשות? יו"ר הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה רות שורץ סוגרת מעגל

פורסם בתאריך: 1.6.24 18:25

לפני שבעה חודשים נכנסה רות שורץ לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה בעיצומה של תקופה סוערת, כשברקע טענות לגבי אי תפקודה של הוועדה המקומית בשנים האחרונות, אשר הוביל לכך שהיא הפכה כמעט בלתי רלוונטית. יזמים רבים העדיפו לפנות ישירות אל הוועדה המחוזית "מעל הראש" של הוועדה המקומית ששלטו בה אינטריגות פוליטיות. נוסף על כך, גם הנתונים אינם מחמיאים. במשך שנים חיפה מדשדשת בתחתית הרשימה של התחלות הבנייה וסובלת מהגירה שלילית של תושבים בשל ההיצע הנמוך של יחידות דיור חדשות.

שורץ צמחה במינהל התכנון שכפוף למשרד הפנים, ובתפקידה הקודם שימשה סמנכ"לית רגולציה ברישוי ובנייה, ובמסגרתו הובילה פתרונות שונים להפחתת הרגולציה בהליכי התכנון והאישור – כישורים שיוכלו לעזור לה כאן, היכן שהביורוקרטיה מושלת.

את צעדיה הראשונים במינהל עשתה שורץ בחיפה. "בשנת 2000 התחלתי לעבוד כבודקת תוכניות בוועדה המחוזית חיפה", היא אומרת, "זאת סגירת מעגל עבורי".

איך את תופשת את התפקיד של הוועדה המחוזית ומהם גבולות הגזרה שלה מול הוועדה המקומית?

"שיתוף הפעולה עם הוועדה המקומית הוא חשוב לי מאוד. הוועדה המקומית של חיפה היא ועדה מוסמכת שיש לה תוכנית מתאר כוללנית. הרבה תוכניות שמגיעות אלינו היום זה בגלל שהתוכנית הכוללנית צריכה לעבור אדפטציה. הוועדה המחוזית מסתכלת בראייה כללית ורואה את היחס בין הרשויות השונות במחוז".

בגלל חסמים בוועדה המקומית בשנים האחרונות בחרו חלק מהיזמים לפנות ישירות לוועדה המחוזית. מה דעתך על זה?

"השאיפה שלי היא לשתף פעולה עם הוועדה המקומית. מנגד, אנחנו עובדים, וחשוב לי באופן אישי שיהיה שירות טוב, מקצועי ומהיר. זה חלק מהתפישה שלי, אני באה מעולמות של הפחתת רגולציה וחושבת שחצי מהסיפור של קיצור לוחות זמנים טמון בניהול. יכולים להיות חילוקי דעות מקצועיים בין מוסד תכנון מקומי לבין מוסד מחוזי, אבל הם פתירים".

בכמה שכונות בעיר בוצעו פרויקטים של התחדשות בניינית או מתחמית מאסיבית, ללא שדרוג התשתיות בהתאם, והדבר יצר עליהן לחץ אדיר. האם לוועדה המחוזית יש תפקיד כגוף מפקח ששומר על האינטרסים של התושבים?

"אנחנו עוסקים הרבה בהתחדשות עירונית בחיפה, וכעת גורמי המקצוע בעיריית חיפה עובדים על תוכנית חדשה להתחדשות בניינית שתחליף את תמ”א 38. כיום, גם בתוכניות פרטניות וגם בתוכניות גדולות להתחדשות אנחנו בוחנים את הסיפור של התשתיות ומוודאים איזה מספר של תושבים יכולה להכיל השכונה ומהי הקיבולת המקסימלית שלא תעמיס על התשתיות. אנחנו עוסקים גם בתשתיות תחבורתיות, למשל התוכנית לרכבת קלה שתחבר את שכונות החוף".

 

 

האם קיימות תוכניות לשכונות כמו הדר וואדי ניסנאס שבהן אין היתכנות להתחדשות אשר מבוססות רק על יזומות פרטיות בגלל מגבלות השימור והצפיפות היחסית?

"יש לנו הזדמנות לבדוק את הנושא הזה בתוכנית החדשה להתחדשות בניינית. היא מתייחסת לשכונות שונות, גם במסלולים של עיבוי וגם במסלולים של הריסה ובנייה. בהדר התוכנית תצטרך להיות רגישה לשימור. זה אתגר, וביחד עם אנשי המקצוע בוועדה המקומית אנחנו צריכים לראות איך עושים את זה בצורה שמצד אחד תשמר את האופי של השכונות ומצד שני תאפשר לפתח אותן. אני לא יודעת להגיד מה יהיה הפתרון, אבל אלה הם מקומות שבהחלט נצטרך להשקיע בהם חשיבה יצירתית. אנחנו מנסים לדחוף התחדשות עירונית, אבל זאת צריכה להיות התחדשות עירונית טובה, עם תכנון של כבישים, שטחים ציבוריים ומוסדות חינוך, ועם שמירה על גיוון של יחידות הדיור, שיהיו בהן גם דירות קטנות".

תקן החניה בחיפה עד כה היה גבוה, וכל דירה חדשה קיבלה שתי חניות לפחות. האם צפוי לחול שינוי בנושא הזה?

"יש טענות נגדנו שבהתחדשות בשכונות החוף למשל, תקן החניה הוא נמוך מדי. התקן נקבע מתוך ראייה שבאזורים שהם מוטי תחבורה ציבורית ושרמת השירות שלה טובה, צריך לעודד את השימוש בה וגם להפוך את הפרויקטים לכלכליים יותר. אנחנו מנסים לייצר עירוניות טובה, וחניות תת קרקעיות מייקרות את הפרויקטים. התחדשות עירונית לא יכולה לעבוד עם תקן של שתי חניות לכל דירה. אנחנו עושים עכשיו עבודה לקבוע תקן חניה חדש".

איך מונעים עזיבה של תושבים לערים אחרות ובולמים את ההגירה השלילית?

"אנחנו בוועדה המחוזית אחראים על התכנון ופועלים חזק כדי לאשר תוכניות. הרבה מהן הן התחדשות עירונית, וזה נותן תקווה. אנחנו מצדנו נספק את ההיצע התכנוני. אני חושבת שמעבר למגורים, זה קשור גם בתעסוקה ובתרבות. יש כמה פרויקטים מעניינים שאושרו – הרחבה של פארק מת”ם, מתחם הבננה במבואות המזרחיים של העיר שיהיה אזור עסקים משמעותי, וגם התוכנית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להגדיל את הקריה הרפואית רמב”ם – דבר שייצר גם מקומות עבודה נוספים. לצד זה, יש את התוכנית העירונית לחזית הים שבימים אלה קורמת עור וגידים, וזאת מבחינתי ממש בשורה. זה יפתח את העיר לים ויאפשר ליצור רצף עירוני פעיל. בתוך זה, יש את התוכנית לשיקוע הרכבת שתשנה לחלוטין את הנוף של העיר ותאפשר פיתוח גם לאורך המסילה. יש פרויקטים מדהימים על הפרק בימים אלה".

היכן נמצא העתיד של חיפה – בהתחדשות העירונית בשכונות הוותיקות או בבנייה של שכונות חדשות בשטחים הפתוחים?

"זה עניין של איזונים. רוב התוכניות שאנחנו מקדמים בחיפה הן של התחדשות עירונית והתחדשות בניינית, ושם מושקעים רוב המשאבים שלנו. יש כמה שכונות חדשות שייתכן ויוקמו בעתיד, וחשוב שנרוויח מהבנייה שלהן דברים נוספים כמו יציאות מהשכונות הכלואות וחיבור שלהן לכביש 4. זה עניין של איזונים, רוב המאמצים שלנו הם בהתחדשות, אבל בשכונות החדשות צריך לדאוג שיהיה ערך מוסף לכל תושבי העיר".

 

מת"ם (צילום: Gelia78/depositphotos.com)

מת"ם (צילום: Gelia78/depositphotos.com)

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. רוחמה, כרמל

    התוכנית היחידה שבטוח תקרה בחיפה בשנים הבאות – הארנונה החזירית תמשיך ותעלה מדי שנה.

  2. אזרחים.

    בולט שרות שוורץ מוטה לטובת רווחי היזמים. הציבור מעוניין בתקן חנייה של 2 חניות לכל דירה, זה יקל על התושבים. שורץ דואגת לרווחים של היזמים, נשמח שתוחלף.

  3. תושב קריית אליעזר

    מה שחשוב באמת הוא התחדשות השכונות המצפוררות בהן הבתים כבר מסוכנים. התחדשות השכונות האלו מצילה חיי אדם !

    אני סמוך ובטוח שהעיריה תקדם את הפרוייקטים האלו ותחזיר את הביטחון לתושבי חיפה בשכונות החוף

  4. הנס

    עושה רושם של מקצוענית, רק שהמקומית לא תקבור לה את הדרייב מרוב מנופחות, פוליטיקה וחשיבות עצמית, חיפה, יש לך הזדמנות, תתפסי אותה בשתי ידיים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר