-->
קבוצת "קוראטה" (צילום: שותפות חיפה בוסטון)
קבוצת "קוראטה" (צילום: שותפות חיפה בוסטון)

כיצד רקמה, מסורת וטוויסט מודרני נפגשים? הכירו את מיזם "קוראטה"

שותפות חיפה בוסטון מפעילה זה חמש שנים מיזם ייחודי, שבמסגרתו נשים מהקהילה האתיופית נפגשות ורוקמות עבודות יד שונות בהשראת התרבות האתיופית. הן משתתפות בתערוכות ובירידים, מקיימות סדנאות ומארחות משלחות מהארץ ומחו"ל. בקרוב תקיים הקבוצה יום פתוח להיכרות ומכירה של יצירות בעבודת יד, וניתן יהיה גם להזמין אותן לאירועים וירידים שונים

פורסם בתאריך: 7.9.23 11:21

מדי שבוע, בחמש השנים האחרונות, נפגשת קבוצת נשים מהקהילה האתיופית למיזם רקמה עסקי-חברתי בשם "קוראטה" ("הגאווה שלי" באמהרית). במיזם הייחודי, מעבר להיותו מפגש חברתי-נשי, יוצרות ורוקמות הנשים עבודות יד שונות, בהן תוצרי יודאיקה, תכשיטים משובצים ואביזרי אופנה עכשוויים, המשלבים מוטיבים מסורתיים ואמנותיים מהתרבות האתיופיות עם טוויסט עכשווי. בכך המיזם מביא לקדמת הבמה את הנשים והיצירה שלהן ומאפשר להן הזדמנות להתגאות ולהפיץ ברבים את האמנות והתרבות האתיופית-יהודית. המיזם פועל במסגרת תוכנית "קוראט" של שותפות חיפה בוסטון, הפועלת לקידום מוביליות חברתית על ידי עידוד יזמות, שדרוג תעסוקה ומלגות לימודים בקרב ישראלים ממוצא אתיופי.

השמועה על מיזם "קוראטה" הייחודי, עשתה לה כנפיים, וכיום הקבוצה מעבירה סדנאות העשרה חווייתיות בנושא טקס הבונה, סדנת רקמה וסדנת קליעה. הן מארחות משלחות מהארץ ומחו"ל ומשלבות במפגשים חוויית אירוח בלבוש מסורתי והגשת אוכל אותנטי. לאחרונה,  חברת החשמל ביצעה רכישה גדולה של מזוזות בעבודת יד לבניין החדש שלה שנבנה בדרום הארץ. חברת החשמל, כמו גם חברות ומוסדות שונים, בהם אלביט, הטכניון ועיריית חיפה, מזמינים את הקבוצה להציג בירידים שהם עורכים, ונוסף על כך נשות הקבוצה משתתפות בערבי תרבות בבית הגפן, באירועי חג הסיגד העירוני, יום הזיכרון לחללי העלייה דרך סודן ועוד.

קבוצת "קוראטה" (צילום: שותפות חיפה בוסטון)

נשות קבוצת "קוראטה" (צילום: שותפות חיפה בוסטון)

במסגרת המפגשים, מלבד העיסוק ברקמה, הנשים מקבלות כלים שונים להעשרת כישורי חיים וסדנאות מקצועיות להתפתחות אישית ומקצועית. הן לומדות איך לעמוד מול קהל, לדבר ולספר על התהליך שהן עברו, לומדות את תחום המכירות והשיווק ולומדות לתכנן את המוצר שהן עובדות עליו.

הילה פרלמן-פניאל, מנכ"לית שותפות חיפה-בוסטון: "אלה כישורים שלא היה להן לפני כן, וזו העצמה מבחינתן. ניתן לראות את השינוי שהן עברו והביטחון שהן רכשו. הן מאוד גאות ביצירה שלהן, ובכך שהן משמרות את המסורת שלהן".

חברות במיזם מספרות

אורית אפרים: "כשהגעתי לארץ, נטשתי את הרקמה, ושבתי לרקום רק שהצטרפתי ל'קוראטה'. אני מאוד אוהבת לרקום עם החברות וגם לבדי. אני עוזרת למי שצריך, מחכה למפגשים ועושה הכל בשביל לשמור על המסורת שלנו".

אטלה אלמו: "התחלתי לרקום לראשונה בישראל, ואני רוקמת מזוזות ותכשיטים. אני מרגישה שהתקדמתי מאוד ואני מביאה רעיונות משלי".

מלכה סנדקה: "במפגשים, אנשים לומדים להכיר אותנו, מגלים את התרבות וההיסטוריה שלנו ומה עשינו ואיך חיינו באתיופיה".

 

 

הפעילות במיזם משלבת מפגש בין דורי, בו לוקחות חלק סטודנטיות מהקהילה שמלוות את הפרויקט במסגרת מלגת הלימודים, "קוראט". כחלק מהזדמנות זו, נפגשו רחל מהרטו ובתה הסטודנטית תמי. רחל: "הזמן שתמי ואני מבלות ביחד הוא מאוד נעים לי. תמי לומדת להכיר את המסורת והשפה ואני נהנית מהפעילות המשותפת של שתינו".

המיזם מלווה על ידי שתי מתנדבות ותיקות בשותפות חיפה בוסטון. ליאת מולכו, שמלווה את המיזם מיומו הראשון מספרת: "כששומעים את הסיפורים של הנשים, מיד מתאהבים בהן; בחיוך שלהן, בשמחת החיים, בגאווה. זה מידבק. הן מקבלות פידבקים על העבודה שלהן, אנשים נחשפים לצבעים, לתרבות ולסגנון שהם פחות מכירים, והן גורפות הרבה מאוד מחמאות וזוכות לתשומת לב".

ד"ר שוש ויצמן, המלווה את המיזם בשלוש השנים האחרונות, מוסיפה: "הנשים מגיעות פעם בשבוע, אחרי יום עבודה, ומה שמשותף לכולן זו האהבה שלהן לרקמה, והן לא מוותרות על המפגשים החברתיים. הנשים הוותיקות מלמדות את הצעירות את רזי אמנות הרקמה והן מתגייסות האחת עבור השנייה".


בית פתוח עם מיזם "קוראטה" יתקיים ביום שלישי, 7 בנובמבר 2023, בין השעות: 19:00-17:00, הרשמה במייל: [email protected] או לחצו כאן 


להרשמה לפעילות הקבוצה לחצו כאן

כמו כן ניתן להזמין את מיזם הנשים "קוראטה" למפגשי תרבות וירידים.

ליצירת קשר: [email protected]


על שותפות חיפה בוסטון

שותפות חיפה בוסטון, הפועלת כבר 35 שנה, היא הסניף הישראלי של הפדרציה היהודית של בוסטון (CJP (Combined Jewish Philanthropies, ארגון פילנתרופי הפועל למען הקהילות בחיפה ובבוסטון. השותפות מפעילה מגוון רחב של תוכניות, אחת מהן היא תוכנית "קוראט", ששמה לה למטרה לקדם את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בחיפה בתחומים הקשורים בעולם העבודה, העסקים, ההשכלה האקדמית, לימודי התעודה והאמנות. תוכנית "קוראט" מאפשרת ליווי אישי/עסקי ארוך טווח מותאם לצרכים המשתנים ולהתפתחות האישית והמקצועית של כל אחד מהמשתתפים.

[email protected]

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר