פרויקט הרכבת הקלה נופית, שעתידה לחבר בין יישובי המטרופולין חיפה לנצרת, הגיע לשלב של מכרז סופי להקמתו. ארבע קבוצות בינלאומיות הגישו הצעות למכרז הסופי שפרסם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל – הראשונה היא Shafir ,CAF; השנייה היא Alstom ,Electra ,Minrav; השלישית היא Comsa ,Dan ,Denya Cebus; והרביעית היא Shikun ,Binui ,Egged.
פרויקט הרכבת הקלה נופית מקודם בשיטת P.P.P, שבה הזוכה במכרז מממן ומתכנן את הפרויקט, ולאחר מכן גם אחראי על הקמתו ועל תפעולו. העבודות על ידי הזכיין צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה, והרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול כארבע שנים לאחר מכן.
הזוכה במכרז יהיה אמון על התכנון, האישור, ההקמה, האספקה וההתקנה של כל המערכות הרכבתיות בפרויקט, על רכש הקרונות ועל ההפעלה והאחזקה לתקופה של כ-25 שנה. עם המערכות שאותן יידרש הזכיין לספק נמנות מערכות איתות, חשמול, תקשורת, כרטוס ומידע לנוסעים. כמו כן הוא יידרש להקמת מסילות, תחנות, מתחם דיפו ומרכז בקרה.
ממשרד התחבורה נמסר כי לנוכח צפי גידול האוכלוסייה בגוש העירוני נצרת בכ-40 אחוז עד לשנת 2040, צפי גידול האוכלוסייה בקרית אתא ובשפרעם בכ-70 אחוז עד לשנת 2040 וצפי גידול בתעסוקה בכ-60 אחוז עד לשנת 2040, מדובר בפרויקט משנה מציאות עבור תושבי האזור: "הרכבת הקלה נופית עתידה לשרת את תושבי הצפון ומיועדת ליצור רצף תחבורתי מהיר, זמין ונגיש באמצעות חיבור גושי ההתיישבות במטרופולין הצפוני – גוש חיפה והקריות וגוש נוף הגליל-נצרת".
הרכבת הקלה תופעל בחשמל באמצעות טכנולוגיה ירוקה שתאפשר לראשונה בישראל נסיעה רצופה במקטעים עירוניים ובין-עירוניים ללא צורך בהחלפת אמצעי תחבורה. אורכו של הקו הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים. לאורך התוואי יוקמו חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-30 רכבות בתדירות נסיעה מירבית של כל ארבע דקות, וצפויים לנסוע בהן כ-100,000 איש ביום במהירות נסיעה מתוכננת של עד 100 קמ"ש.
שרת התחבורה מירי רגב: "היציאה למכרז להקמת הרכבת הקלה נופית – פרויקט ענק שיחבר את נצרת ואת יישובי הגליל למטרופולין חיפה – מביאה עמה בשורה גדולה לתושבי הצפון, בשורה של התחדשות וצמיחה, של חיבור בין הפריפריה למרכז, של חופש תנועה וחופש בחירה תעסוקתי. ארבע קבוצות מובילות ורבות מוניטין, שכל אחת מהן מייצגת שיתוף פעולה ישראלי ובינלאומי, ניגשו למכרז, מתוך הבעת אמון מרשימה בחוסנו, ביציבותו ובעתידו של המשק הישראלי. ביחד עם תושבי הצפון אנו ממתינים בציפייה לבחירת הזוכה ולתחילת העבודות כבר במהלך השנה זו".
מנכ"ל חוצה ישראל דן שנבך: "אנו מתקדמים בצעדי ענק למימוש פרויקט הרכבת הקלה נופית – פרויקט הדגל של חוצה ישראל – שיביא למהפכה תחבורתית, חברתית וכלכלית בצפון. הקבוצות הבינלאומיות המתמודדות במכרז מורכבות מהחברות המובילות והמקצועיות בעולם בתחומי התשתית, ההפעלה והמימון – דבר שמעיד על הבעת אמון בפרויקט ובחשיבותו".
תגובות