תאגיד יפה נוף הגישה בקשה לבית המשפט המחוזי בירושלים לחייב את משרד התחבורה לשלם לו חובות וחשבונות. הבקשה הוגשה במסגרת התביעה שהגיש משרד התחבורה נגד התאגיד העירוני ונחשפה לראשונה ב"כלבו חיפה והקריות", על רקע הסכסוך המתמשך בין משרד התחבורה והתאגיד והעברת כל הפרויקטים שבעבר היו תחת ניהולו של יפה נוף לחברות תשתיות אחרות. במקביל להתדיינות המשפטית בין הצדדים, הגיש יפה נוף בתחילת החודש תביעה שכנגד, שבה ביקש מבית המשפט לתת צו המחייב את משרד התחבורה ו/או את החברות, אליהן העביר המשרד את הפרויקטים לשאת באחריות ולקבוע כי עם העברת מלוא תקציב הפרויקטים, לרבות סכום הבצ"מ (בלתי צפוי מראש) אליהן מידי משרד התחבורה, הן נכנסו בנעלי יפה נוף באופן מלא, לכל דבר ועניין, בקשר עם הפרויקטים שנוהלו על ידי יפה נוף והועברו לניהולן, לרבות האחריות המלאה והבלעדית לתשלום כל דרישת תשלום שתימצא מוצדקת וקשורה לפרויקט אשר בניהולן ולטיפול בכל תביעה שתוגש בקשר לכך תוך פטירת יפה נוף מהתמודדות עם כל דרישה ו/או תביעה שכזו".
בבקשה שהגיש יפה נוף נכתב: "ב-25 במארס פנה משרד התחבורה לבית המשפט הנכבד בבקשה למתן צווים זמניים טרם הגשת התביעה. ב-14 באפריל הגיש משרד התחבורה את התביעה שבכותרת. ב-19 באפריל פנה משרד התחבורה לבית המשפט הנכבד בבקשה למתן צו ארעי לאיסור שימוש בכספים בסכום של כ-70 מיליון שקלים, שלטענתו שייכים למשרד התחבורה בגין יתרות עבר מפרויקטים שונים ונותרו בידי יפה נוף. יפה נוף השיבה לבקשה ב-28 באפריל וטענה כי לבד מהעובדה שטענת משרד התחבורה לכספי יתרות ששייכים לו ומוחזקים בידי יפה נוף טעונה – אף לשיטת משרד התחבורה – בדיקה שטרם התבצעה, הרי שמשרד התחבורה חב כלפי יפה נוף בחובות רבים במיליוני שקלים. יפה נוף טענה כי חובות אלה מורכבים הן מכספים שמגיעים לה ממשרד התחבורה בגין השירותים שהעניקה למשרד התחבורה בניהול פרויקטים, ניהול צוותי אב לתחבורה ציבורית (צתא"ל), ועוד; והן מכספים שונים שהיא נשאה מכיסה ושילמה לגורמים שונים מכוח הפרויקטים אותם ניהלה עבור משרד התחבורה ולטובתם, ומשרד התחבורה הוא זה שצריך לשאת בהם. כן טענה יפה נוף לסכומי כסף נוספים שעניינם חשבונות תלויים ועומדים של קבלנים, ספקים ונותני שירות שונים שעבדו תחתיה במיקור חוץ בפרויקטים השונים אותם ניהלה, והכספים שמגיעים להם בגין עבודותיהם מוחזקים בידי משרד התחבורה שלא מעבירם ליפה נוף לצורכי תשלום לאותם צדדים…
"ב-29 באפריל התקיים דיון בו נידונה, בין היתר, בקשת משרד התחבורה למתן צו איסור שימוש באותם 70 מיליון ונשמעו גם טענות יפה נוף בדבר החובות הרבים שמשרד התחבורה חב לה והצורך שלה בשימוש באותם כספים לשם תשלומים שונים ומימון פעילותה לעתיד לבוא. בהמלצת בית המשפט הצדדים הגיעו להסכמה הבאה: '… אנו שומעים את הצעת בית המשפט לפיה סך של 40 מיליון שקלים מכספים שבידי משיבה 1 (יפה נוף – ב"כ), שמשרד התחבורה טוען כי שייכים לו, לא ייעשה בו שימוש עד מועד פסק הדין. כל סכום אחר מהכספים שמשרד התחבורה טוען ששייכים לו המצויים בידי המשיבה 1 (להלן: הכספים האחרים), ככל שמשיבה 1 מבקשת לעשות בהם או בחלק מהם שימוש לטובת איזה מהפרויקטים שביצעה בהזמנת המבקשת, תגיש למבקשת (משרד התחבורה – ב"כ) בקשה לאישורה, ועל המבקשת לתת מענה תוך 20 יום לכל המאוחר… בתום הדיון הצדדים הודיעו כי הם מסכימים להצעת בית המשפט, ובית המשפט נתן תוקף של החלטה להסכמות הצדדים בעניין זה".
אלא שלטענת תאגיד יפה נוף, הוא העביר למשרד התחבורה בקשות לאישור שימוש ב"כספים האחרים", לטובת תשלום חשבונות שונים שמשרד התחבורה חב לו בגין השירותים שהעניקה לו לאורך השנים, אבל "למרבה הצער, חרף ניסיונות שונים ופניות חוזרות ונשנות, לגבי חלק מהחשבונות שהוגשו לאישור משרד התחבורה לא השיב לפניות הללו לגופן ו/או לא אישר ליפה נוף לעשות שימוש בכספים האחרים. התוצאה היא שנבצר מיפה נוף לעשות שימוש בכספים האחרים למרות שבקשותיה למשרד התחבורה עסקו בכספים שמגיעים לה ממשרד התחבורה ולא יכולה להיות מחלוקת אמיתית וכנה אודותיהם".
בבקשה מפרטת יפה נוף את החשבונות שמשרד התחבורה, לטענתה, אמור לשלם לה: 1,299,035 שקלים עבור "השתתפות משרד התחבורה בעלויות צוות תוכנית אב לתחבורה (צתא"ל); 492,385 שקלים בגין ביטוחים; 183,822 שקלים חוב למכון התקנים על עבודת חקירת קרקע במסגרת הארכת המטרונית לטירת כרמל; 674,105 שקלים לקבלן שביצע עבודות במספר פרויקטים; וכן חובות תשלום למספר ספקי שירות. "הסכום המצטבר של הדרישות בבקשה זו", כותבת יפה נוף, "הוא למעלה מ-3.5 מיליון שקלים, ונוכח האמור לעיל בית המשפט מתבקש להורות למשרד התחבורה לאפשר ליפה נוף להשתמש בכספים האחרים לטובת חשבונות אלה".
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד יגיב במסגרת ההליכים המשפטיים".
תגובות