כזה עימות על היקפי בנייה חדשה בכרמל לא היה כאן מזמן: ביום שני הקרוב תדון הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בהתנגדויות שהוגשו לפרויקט המגורים המשלב חניון ציבורי רובוטי בצומת כרמליה, ומתברר כי מתנגד מרכזי לתוכנית הוא לא אחר מאשר מהנדס העיר אריאל וטרמן. בהתנגדותו טען וטרמן כי בניין המגורים חריג לסביבתו וכי יש לוותר על החניון הרובוטי המוצע בתוכנית מכיוון שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית.
בתוכנית, שיוזמת קבוצת פ.ל.מ-פריים לוקיישן מנג’מנט שבבעלות אביב מזרחי, מוצע להקים את הפרויקט על המגרש שבפינת הרחובות צפרירים והיינריך היינה (רחוב צפרירים 4), שבו קיים כיום חניון עילי המיועד ל־30 כלי רכב בלבד. לפי התוכנית, שהוכנה על ידי האדריכל ברוך ברוך ואשר חולשת על שטח של כדונם וחצי, יוקם על המגרש בניין מגורים של שבע קומות הכולל חזית מסחרית, ומתחת לו יוקם בכמה מפלסים תת קרקעיים החניון הרובוטי שיופעל באמצעים מיכניים וממוחשבים. בניין המגורים יכלול 30 דירות ששטחן הממוצע הוא 70 מ”ר, והחניון הרובוטי יכלול כ־150 מקומות חניה שכ־60 מהם מיועדים לדיירי הבניין החדש והשאר לציבור הרחב.
בהתנגדותו לתוכנית כתב וטרמן כי היא מציעה נפחי בנייה חריגים לסביבתה. לדבריו, הן ברשימת השימור של העירייה והן במסמך המדיניות שלה בנושא תמ”א 38 הוגדר המגרש ברחוב צפרירים 4 כחלק ממתחם לשימור היינה, כאשר באותו מסמך מדיניות נקבע שהבנייה במתחם היינה תוגבל לחמש קומות בלבד. בהקשר זה כתב וטרמן בהתנגדותו: “המבנים הקיימים בסביבת הפרויקט הם לרוב מבנים ישנים בני שתיים-שלוש קומות עם פוטנציאל למימוש תמ”א 38 עד לגובה של חמש קומות. יש להבטיח שהבניין בתוכנית החדשה יהיה בן חמש קומות בלבד – בגובה שישתלב בסביבתו הכוללת מתחם לשימור”. את התנגדותו לחניון הרובוטי נימק וטרמן בכך ש”טכנולוגיית החניון הרובוטי היא חדשה יחסית ורצוי לא לנסות אותה על ציר ראשי בצומת עמוס”.
בשיחה עם “כלבו” הדף מזרחי על הסף את טענותיו של מהנדס העיר: “בשום תוכנית סטטוטורית המגרש ברחוב צפרירים 4 לא נקבע לשימור. אין פה מה לשמר כי יש במגרש רק אספלט ישן – אין בו בניין לשמר ואין בו נוף לשמר. לפי תוכנית המתאר החדשה של חיפה מוגדר המגרש הזה כאזור לתגבור המאפשר בנייה לגובה של 15 קומות בכפוף להקצאת חניה בהיקף משמעותי. בכל ההחלטות על מדיניות ציר מוריה ועל תוכנית המתאר החדשה של חיפה מדובר על פרויקטים הנסובים על תגבור בנייה במוקדים המרכזיים שלאורך הציר ועל פתרונות חניה גדולים במוקדים, כלומר שמי שייתן פתרונות חניה יקבל זכויות ועוד קומות. המגרש ברחוב צפרירים 4 כלול במוקד של צומת כרמליה, ולכן התוכנית שלנו מיישמת את הרעיון של חניונים גדולים ותגבור במוקדים. אנחנו נותנים על מגרש קטן יחסית חניון ציבורי גדול שאפילו מגרשים גדולים לא יכולים לתת”.
מזרחי ציין כי גם בהתייחס למיזמי תמ”א 38 בכרמל הפרויקט שלו אינו חריג: “בכל הפרויקטים של תמ”א 38 בכרמל מגיעים לשש וחצי-שבע קומות בלי תוכנית נקודתית, בלי חניונים ובלי כלום. לא צריכים להתאמץ אפילו. לכן הפרויקט שלי יהיה דומה בדיוק לכל הפרויקטים מסביב שעושים תמ”א 38. זה מה שעושים היום בכרמל”. על התנגדותו של וטרמן לחניון הרובוטי אמר מזרחי: “איפה רוצים שיעבוד חניון רובוטי כזה, במדבר? חניונים כאלה צריך רק במקומות עמוסים”.
Comments are closed